Finansiell rapport 3. kvartal 2016 DOF ASA

Report this content

Konsernets inntekter (management rapportering) utgjør for 3. kvartal NOK 2 036 mill (NOK 2 901 mill). Operasjonelt driftsresultat før av- og nedskrivninger (Ebitda) utgjør NOK 727 mill (NOK 933 mill). Driftsresultatet (Ebit) er NOK -495 mill (NOK 542 mill), herav utgjør nedskrivninger NOK 928 mill (NOK 118 mill) i 3. kvartal. Resultat før skatter er positivt med NOK 565 mill (NOK -439 mill), hvorav restrukturering av obligasjonsgjeld i august har påvirket finansresultatet.

Gjennomsnittlig utnyttelsesgrad for Konsernets flåte har vært på totalt  83% i 3. kvartal. Subsea flåten har oppnådd en utnyttelse på 79%, AHTS flåten på 75% og PSV flåten på 96%. Konsernet har i 3. kvartal hatt fem (hel og deleide) skip som har operert i spotmarkedet i Nordsjøen, og i tillegg ett skip som har operert i det kortsiktige markedet i Asia. Ved kvartalsslutt hadde Konsernet fire skip i opplag, hvorav ett skip er solgt og levert til nye eiere i november.

Gjennomsnittlig kontraktsdekning eksklusiv opsjoner for flåten er på 82% for gjenværende del av 2016, henholdsvis 89% for PSV flåten, 77% for AHTS flåten og 81% for subsea flåten.

Konsernet har gjennomført sin refinansieringsplan i august, inkludert restrukturering av obligasjonsgjeld og en fortrinnsrettsemisjon i DOF ASA. En ny fasilitet på NOK 3 800 mill for refinansiering av 27 skip ble trukket i oktober.

Første levering av Skandi Buzios ble gjennomført i september og skipet er for tiden i Holland for installasjon av et 650 tonns leggetårn.

Det er inngått avtale om salg av Skandi Santos.

Vennligst finn vedlagt Finansrapport 3. kvartal 2016.

Webcast er tilgjengelig på www.dof.no fra onsdag 16. november 2016 kl 08.30.

Kontaktpersoner:
CEO Mons Aase, Tlf. + 91 66 10 12