Endelig et parkeringsalternativ for sykehuspasienter

Parkeringsautomater ved sykehus er for mange et dårlig betalingsalternativ, og pasienter, ansatte og en rekke interesseorganisasjoner har ønsket å gjøre noe med dette lenge. Torsdag 3. mars lanserte Rikshospitalet som første sykehus, telefonparkering gjennom EasyPark AS.

Pasienter, ansatte og besøkende ved Rikshospitalet kan nå som de første i landet benytte seg av mobilen sin når de skal parkere på sykehusets p-plasser. Dermed kan de starte og stoppe parkeringen når de vil, og om timen skulle være forsinket, kan de enkelt forlenge parkeringen fra venteværelset eller selve undersøkelsesrommet.

Behovet er stort og berører mange
Det er et skrikende behov etter et alternativ til parkeringsautomater, og særlig ved sykehus har dette vist seg å være et voksende, og for mange, irriterende problem. Mange automater tar kun mynt, og når timeprisene er på 30 kroner, må man ha mye veksel. Ofte ender det opp med at man overbetaler fordi man ikke vet hvor lenge man skal parkere, eller det motsatte, man har ikke lagt på nok, og de kjedelige følgene det kan få.

For mange pasientgrupper som kanskje bare er midlertidig bevegelseshemmet og dermed ikke har rett på rullestolplass, kan turen fram og tilbake til billettautomaten by på problemer. Med EasyPark Telefonparkering trenger den parkerende kun å vite plassens takstgruppe og deretter betale med mobiltelefonen. De er dermed spart for den ekstra turen til bilen med billett. Skal de parkere flere ganger ved samme plass, har de allerede takstgruppekoden, og kan helt slippe turen til automaten.

Kan tilby mobilparkering til alle landets sykehus
”Både ansatte ved sykehus, pasienter og ikke minst eksisterende EasyPark-kunder, har etterlyst denne mobiltjenesten lenge, og det er på tide at det nå gjøres noe med det – EasyPark har løsningen. Vi er klare til å tilby mobilparkering til alle landets sykehus, og vi håper bare at flere ser dette behovet og kommer etter”, sier administrerende direktør i EasyPark Norge, Roy Jacobsen. Han forteller videre at det er opp til sykehusene selv om de ønsker å tilby telefonparkering til sine pasienter og besøkende, men at flere allerede har vist sin interesse.

Teknologien utvikles også stadig for å gjøre det enklere for de parkerende. EasyPark lanserer applikasjoner for smartphones en gang før sommeren. Mulighetene er mange til å gjøre noe med parkeringshverdagen til de som er avhengig av sykehusbesøk og et alternativ til parkeringsautomater. EasyParks tjeneste passer også svært godt til nettopp denne typen parkeringsplasser, hvor de parkerende ofte ikke vet hvor lenge de skal bli, og hvor bekvemmeligheter en faktor.

Om du har spørsmål, vennligst kontakt:

Roy Jacobsen, Direktør EasyPark AS

Tel: +47 924 02 84  |  roy.jacobsen@easypark.no