Lille store Os

Stockholm, Amsterdam, London, San Francisco – og Os Kommune. Hva har de til felles? Innovative parkeringsløsninger!

Os Kommune har spenstig valgt en automatfri parkeringsløsning, og stiller seg dermed i rekken av de som velger nye måter å tenke på; parkering uten automater. Kommunen har inngått et samarbeid med telefonparkerings- selskapet, EasyPark AS, og gjeste-parkerende er dermed avhengig av mobilen for å parkere bilen sin.

Et voksende marked

I flere store byer, både i Europa og USA, blir det vanligere og vanligere å velge alternative løsninger og helt fjerne automatene. Det er selvsagt store kostnadsbesparelser i dette, men for mange blir også miljøaspektet viktig. Med en automatfri løsning, slipper man utallige kjøreturer for reparasjoner, vedlikehold, tømming, påfylling av kvitteringspapir og lignende. På sikt kan man kanskje også bli kvitt sirkuleringstrafikk etter ledige plasser?

Den nye teknologien og utvikling av funksjoner til mobiltelefonene, gjør også sitt til at telefonparkering er en bransje i vekst. Det blir stadig enklere, og man finner stadig nyere og bedre måter å gjøre det på. Enkelte steder i USA kan man for eksempel søke etter ledige p-plasser og deretter bli guidet via GPS til den ledige plassen.

Forretningsutvikler i EasyPark Norge, Erik Audunhus, forteller at også de kommer medlignende applikasjoner. I første omgang vil det ikke omfatte GPS-bruk, men også dette vil etter hvert være på plass hos EasyPark, og senest innen et par år. Her finnes ikke begrensninger, kun muligheter.

Rimelig, og svært brukervennlig

Det å gjøre noe som er såpass lite lystbetont litt enklere og mer bekvemt, er kjærkomment for mange. Og selv om det er en moderne løsning, er det svært enkelt å bruke, det hele tar kun noen sekunder. Man er heller ikke avhengig av å ha en ny og moderne telefon, så lenge den kan ringe og/eller sende sms, er den god nok!

”Vi har nesten utelukkende positive tilbakemeldinger på vår tjeneste, og kundene våre opplyser at de aldri kunne tenke seg å gå tilbake til tradisjonell betalingsmåte igjen”, forteller administrerende direktør i EasyPark Norge, Roy Jacobsen.

Fortsatt gratis parkering

Selv om kommunen nå innfører tidsbegrensning på sine plasser, og samtidig velger et samarbeid med EasyPark, vil det fremdeles være gratis for kommunens innbyggere å parkere i sentrum. EasyPark er et tilbud utover kommunens vilkår, men er samtidig ment å betjene områdets turister.

Om du har spørsmål, vennligst kontakt:

EasyPark AS
Roy Jacobsen, Direktør