Nå lanseres den "Virtuelle P-automaten"

I Luleå lanserer nå EuroPark i samarbeid med EasyPark den første åpne besøksparkeringen helt uten fysisk P-automat. Alle besøkende gis mulighet til smidig betaling via “Virtuell P-automat”, hvilket innebærer at man betaler sin parkering via mobilen. Først ut blir Jernhusen Depåer AB i Notviken (Sverige) som ser svært positivt på økt fleksibilitet for sine kunder.

EasyParks mobiltjeneste omfatter i dag fleksible betalings former mot både kontantkort, kreditt-kort samt faktura alternativt via sms-tjeneste mot mobilregningen. Gennom EasyPark starter bilisten enkelt parkeringen via mobiltelefonen. Når man parkerer med mobilen har man også muligheten til å forhånds definere stopptid og deretter motta et SMS varsel 15 minutter før parkeringen utløper.

I Luleå lanserer nå EuroPark i samarbeid med EasyPark den første åpne besøksparkeringen helt uten fysisk P-automat. Alle besøkende gis mulighet til smidig betaling via “Virtuell P-automat”, hvilket innebærer at man betaler sin parkering via mobilen. Først ut blir Jernhusen Depåer AB i Notviken (Sverige) som ser svært positivt på økt fleksibilitet for sine kunder.

- Med fokus på service, miljø og effektivisering kjennes det veldig naturlig at vi nå prøver dette komplette steget mot moderne betalingsmåter, samtidig som den tunge kostnaden som omfatter investeringer og håntering av fysisk P-automat helt forsvinner. Denne problematikken er ennå mer merkbar i dag da vi som del av industrien dessuten må håndtere den dyre ekstra investeringen som følger med innføringen av EMV standarden.

Vi har i dag et mangeårig samarbeid med EasyPark, både i Sverige og i øvrige Norden. "Det kjennes spennende å kunne teste dette sammen”, sier Anders Tjernberg, Vice VD, EuroPark Sverige AB.

Forbrukernes handlingsmønstret har endret seg mye de seneste årene. Folk i dag er vant med å benytte mobilen som betalingsmåte for alt fra ringtoner til musikk og billetter av ulike slag.

“Markedet for mobil som betalingsmiddel har modnet i takt med at kundene i dag bruker telefonen til mye mer enn å ringe med. Vi ser at interesse for telefonparkering har økt enormt den siste tiden, og vi har et antall prosjekt på gang som viser at mobilen utgjør et fullverdig betalingsalternativ for parkering. Det eneste som kreves er et skilt med relevant informasjon som kunden trenger for å registrere sin parkering via EasyPark. EuroPark er i gang med å teste dette fult ut, og dermed øke sin lønnsomhet” sier Anders Bäck, VD for EasyPark Sverige.

Internasjonale trender:
En redusering av mynt og fysiske P-automater er bl. annet  gjennomført i The City of Westminster, en av Londons større bydeler som innbefatter Buckingham Palace og 10 Downing Street.

Westminster, med årlige parkeringsrelaterte inntekter på 28 millioner pund, har satset stort på telefonparkering, ikke minst drevet av EMV problematikken.

Kort fakta - The City of Westminster:

• Nedmontering av 4.000 myntautomater
  • Investering i 400 kortautomater med “Pin & Chip” på strategiske plasser
  • Fordelning, Mars 2009
    - 82% betaler med Mobiltelefon
    - 18% betaler med kort
  • Reduserte kostnader,  ingen tyverier og en høyere andel betalende
    - Nettoeffekt + 15 millioner pund etter innføring

Om du har spørsmål, vennligst kontakt:

EuroPark Svenska AB
Anders Tjernberg, Vice VD, EuroPark Svenska AB