Kaffe – Nordens svarte gull

Ingen behøver å fortelle oss at kaffe er en viktig del av den nordiske kulturen. Kaffen er med i alle våre sosiale hendelser, fra spontane samvær til offisielle fester, og den deler opp hverdagen vår fra morgen til kveld. Det er ingen overraskelse at vi i Norden drikker mest kaffe i hele verden; i 2013 kom Finland, Norge, Island og Danmark på topp i en undersøkelse av kaffeforbruket med et kaffeforbruk på nesten 10 kilo per innbygger.

Spesielt forteller kaffens sosiale rolle i nordisk kultur oss om hvor viktig kaffen er for oss. Å servere kaffe til gjestene har alltid vært en viktig del av nordisk gjestfrihet. Selv om besøket ikke er uventet, hører kaffe med som en viktig del av vår sosiale omgang. Man inviterer ofte venner og kjente på kaffe og slår av en prat over en rykende varm kopp kaffe.

Man serverer også kaffe ved feiring av merkedager, både til dåp, skoleavslutning, bryllup og fødselsdager. Også i mer uhøytidlige anledninger, som i middagsselskaper, serverer man nesten alltid kaffe etter maten.

Kaffes betydning for det nordiske folk kan man også se på hvordan den er med i dagens program: mange kan ikke starte dagen uten morgenkaffe, og til lunsj fungerer kaffen som dessert. Ettermiddagen får et avbrekk med en kaffepause, og ofte drikker vi også en kopp når vi kommer hjem fra jobben. Man kan dele hele dagen inn etter kaffeforbruket.

På jobben er det alltid tid til en kaffepause, og i Finland er retten til kaffepause til og med bestemt med lov. En kaffepause er ofte en måte å belønne seg selv, slappe av og prate med venner eller arbeidskamerater på. Derfor er kaffepausene en viktig del av dagen både for studenter og arbeidstakere. De fleste av oss gjør oss fortjent en kaffepause ved å arbeide, og kaffen og alt som følger med den er en slags belønning.

For at du skal kunne nyte kaffepausene dine enda mer, tilbyr Eden Springs eksklusiv og velsmakende kaffe til kaffeautomatene på arbeidsplasser. Se nærmere på vårt store utvalg i kaffebønner og filterkaffe!