Norges ledende vannkjølerselskap Eden Springs er nå en sertifisert CarbonNeutral® bedrift med CarbonNeutral® produkter

I arbeidet om å redusere sin miljøpåvirkning og kompensere for sine karbonutslipp blir Eden Springs, Norges ledande leverandør av drikkevannsløsninger til arbeidsplasser, bransjens første og eneste selskap som tilbyr vannkjølere hvor CO2-utslippene er redusert til null.

Eden Springs arbeid for å minske den negative miljøpåvirkningen startet i 2007 gjennom et samarbeid med sveitsiske Quantis International; eksperter innen miljø og livsyklus analyser. Etter en totalanalyse av virksomheten – fra transport og produksjon til kjøler utvalg og kontorvaner – kunne Eden begynne med ulike interne prosjekter for å forbedre sin negative miljøpåvirkning på den mest effektive måten. Eksempler på interne prosjekter er ruteoptimalisering og energieffektive vannkjølere. Å etablere interne prosesser og implementere nye verktøy er pågående prosesser, men det kommer til å ta litt tid før disse initiativene er gjennomført.

4 400 tCO2- utslipp er blitt nøytralisert gjennom klimakvoter

For å kunne påvirke med umiddelbart resultat og for å kompensere karbondioksid utslippet allerede idag, støtter Eden Springs to klimakvoter; et vannprosjekt i India og et metanreduksjons initiativ i Kina, i samarbeid med The CarbonNeutral Company, en verdensledende leverandør av karbondioksid reduserende løsninger. Takket være dette har Eden Springs i Norge redusert alle utslipp av CO2 som bedriften og kjølerene forårsaker, og dermed blitt sertifisert som en CarbonNeutral® bedrift med CarbonNeutral® produkter. Totalt 4 400 tCO2-utslipp har blitt nøytralisert gjennom klimakvoter.

”At vi er det første selskapet i bransjen som oppnår CarbonNeutral®-sertifisering for både bedriften og for våre produkter, sier noe om vår langsiktige satsing når det gjelder miljøansvar – og vi mener bestemt at vår nye status som en CarbonNeutral® vil gi oss et sterkt konkurransefortrinn i markedet og være en stor motivasjon for våre ansatte”, sier Ewa K. Hagestedt, Quality manager hos Eden Springs Sverige.

Jonathan Shopley, utøvende direktør i The CarbonNeutral sier: ”Ved å ta på seg ambisiøse prosjekter for å redusere utslippene har Eden Springs blitt ledende innen bransjen. Valget om å gjøre virksomheten og produktene CarbonNeutral er et betydningsfullt engasjement som skiller Eden Springs fra konkurrentene.

Vi går fremst – bli med oss!

I tråd med vår forpliktelse til å forbedre miljøinnsatsen i alle våre virksomheter planlegger vi flere miljøinitiativ og vi oppfordrer alle våre forretningspartnere å bli med”, sier Raanan Zilberman, utøvende direktør i Eden Springs Group.

Klikk her for å få vite mer om samarbeidet mellom Eden Springs og The CarbonNeutral Company.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Eden Springs

Eden Springs er Norges og Europas ledende leverandør av drikkevannsløsninger for arbeidsplasser og tilbyr et bredt utvalg av kildevannskjølere og filterkjølere. I Norge har vi over 13 000 kunder som vi leverer 5 millioner liter vann til årlig. Vårt vann kommer fra Porla Brunn i Närke hvor mennesker i flere århundre har hentet ny energi.

Om Quantis International

Quantis er et ledende livssyklusanalyse (LCA) konsulentfirma som spesialiserer seg på å støtte selskaper å måle, forstå og håndtere miljømessige konsekvenser av selskapets produkter, tjenester og aktiviteter. Quantis er et globalt selskap med kontorer i USA, Canada, Sveits og Frankrike og sysselsetter nesten 70 personer, hvorav flere er internasjonalt anerkjente eksperter i LCA-feltet.

Om The CarbonNeutral Company

The CarbonNeutral Company er en av verdens ledende leverandør av løsninger for å minske karbonutslipp. Selskapet har arbeidet med over 300 store selskaper og tusentalls små og mellomstore bedrifter i 32 land for å utvikle et kompensasjonsprogram for å minske karbonutslipp. Siden 1997 har det kjøpt kvoter fra over 200 prosjekt i 24 land.

The CarbonNeutral Company har kontorer i New York, London og Singapore.  The CarbonNeutral Company er en av grunnleggerne av The International Carbon Reduction and Offset Alliance (ICROA), som er en nullprofitt-allianse av foretak engasjert i å levere den høyeste kvalitet av tjenester innen karbonreduksjon og kompensering.

CarbonNeutral® er et registrert varemerke som tilhører The CarbonNeutral Company og er en global standard for å bekrefte at selskaper har målt og redusert sine CO2-utslipp til null for deres bedrift, produkter eller tjenester. Tillatelse til å vise CarbonNeutral® varemerket er bare tilgjengelig til kunder hvis karbonreduksjonsstrategien utføres i samsvar med The CarbonNeutral protokollen.

For mer informasjon vennligst ta kontakt med Karin Coyras, markedssjef og pressekontakt Europa:

+41 58 404 20 00

karin.coyras@edensprings.com

Sitater

At vi er det første selskapet i bransjen som oppnår CarbonNeutral®-sertifisering for både bedriften og for våre produkter, sier noe om vår langsiktige satsing når det gjelder miljøansvar – og vi mener bestemt at vår nye status som en CarbonNeutral® vil gi oss et sterkt konkurransefortrinn i markedet og være en stor motivasjon for våre ansatte.
Ewa K. Hagestedt, Quality manager hos Eden Springs Sverige
Jonathan Shopley, utøvende direktør i The CarbonNeutral