Trendsettende teppedesign fra egetæpper

Trendy, iøynefallende og eksperimenterende er noen av ordene som best beskriver det nye kolleksjonskonseptet som nettopp er lansert av den velrenommerte danske teppeprodusenten egetæpper. Konseptet bærer navnet Design Spot og skal løpende gi uttrykk for virksomhetens tolkning av sesongens hotteste trender og vil dermed understreke virksomhetens posisjon som trendsettende leverandør av tekstildesign til gulvet.

– Hvert år bruker vi store ressurser på å utvikle kolleksjoner som avspeiler tidens trender og tendenser. Veien fra idé til endelig kolleksjon er ofte svært lang, noe som gjør det vanskelig for oss å fokusere på svært spesifikke og alternative tendenser som rører seg i motebildet. Det skyldes ganske enkelt at det er nødvendig å skape mønstre med lengre levetid for våre standardkolleksjoner, forteller Karen Nybo fra egetæpper, som sammen med designer Mette Kofoed Nielsen står bak det nye Design Spot-konseptet. Fritt spillerom for alternative ideer – Det har lenge vært et ønske fra designavdelingen hos egetæpper å kunne presentere små, raske mønsterfortolkninger av de mange inntrykkene vi designere møter i vår konstante søken etter inspirasjon. I form av små, høyaktuelle kolleksjoner blir Design Spot dermed egetæppers designmessige fortolkning av det som skjer i verden akkurat nå, enten det gjelder mote, trender, kunst eller kultur, forteller Karen Nybo. – Med Design Spot ønsker vi å gi vår tolkning av hva som er i tiden akkurat nå. Design Spot er derfor tenkt mer som et designmessig spillerom for designerne våre enn som en egentlig kolleksjon. Her er det utenkelige mulig og det snevre tillatt. Med dette konseptet har vi dermed muligheten til å presentere spesielle, alternative og underfundige designløsninger med korte mellomrom. Du vil ikke finne to like kolleksjoner, og du kan aldri vite hva den neste kolleksjonen har å by på, forteller Mette Kofoed Nielsen. Første skudd på stammen – Tribal poetry Første skudd på stammen i Design Spot er kolleksjonen Tribal Poetry som består av en blanding av avpassede tepper og vegg-til-vegg-tepper, inspirert av livet i skogen og på steppene. En stor del av inspirasjonen til kolleksjonen er hentet på førende, internasjonale messer. Kolleksjonens tydelige formspråk har til hensikt å skille seg ut og går derfor på ingen måte i ett med tapetet. Med inspirasjon hentet fra blant annet nordiske broderier, samisk strikk og russiske bondemotiver avbildet i en ny og tidsriktig fortolkning, skaper Tribal Poetry et unikt og til tider humoristisk innslag i innredningen. – Hele kolleksjonen er hva man kan kalle "large scale", noe som gir kolleksjonen et moderne og rått utseende med en poetisk vri, tilføyer Karen Nybo. Om egetæpper a/s egetæpper a/s er i dag Skandinavias største produsent av tekstile gulv, herunder vegg-til-vegg-tepper, teppefliser og avpassede tepper, som markedsføres over hele verden via egne salgsselskaper og lokale agenturer. egetæppers mål er "å hjelpe kundene til pene og sterke gulvløsninger som skaper trivsel". Du kan lese flere nyheter fra egetæpper på www.egecarpet.com. Dersom du har spørsmål eller trenger mer informasjon, må du gjerne kontakte: Dorthe Kallestrup, PR- og kommunikasjonsmedarbeider Tlf.: 97 11 74 57 E-post: dak@ege.dk