• ELKJØP/

Report this content

27. oktober 2004 Elkjøp med stor kampanje for el-avfall: - Vi må bli flinkere på å informere forbrukerne Nordmenn kjøper elektronikk som aldri før. Det økte forbruket har også sine miljømessige konsekvenser: - Bransjen vår må bli flinkere til å informere forbrukerne om at de kan levere el-avfall i butikken. Det mener administrerende direktør Henrik Bjønnes hos Elkjøp. Nå setter kjeden i gang en storstilt kampanje for å informere norske forbrukere. Opprydning Siden 1.juli 1999 har alle butikker som fører elektriske og elektroniske produkter vært forpliktet til å ta i mot tilsvarende utrangerte og kasserte el-varer fra kundene sine. - Alle elektro-butikker er forpliktet til å ta imot alle typer produkter som bransjen selger. Det betyr at våre kunder kan levere disse til oss i Elkjøp-butikkene landet over. Denne ordningen er ikke godt nok kjent. Derfor setter vi i Elkjøp nå i gang en landsomfattende informasjonskampanje for å gjøre forbrukerne bedre kjent med at de faktisk har denne rettigheten, sier Bjønnes. Innbyttekampanje Kampanjen starter i disse dager, og budskapet er at kunden får avslag i prisen hvis de tar med seg det gamle produktet når de kjøper nytt. - Innbyttekampanjen er fokusert mot hvitevarer og brunevarer. Det betyr altså at dersom en kunde har med seg sitt gamle fjernsynsapparat når han eller hun vil kjøpe ny, så gir vi avslag i prisen. Det kan dreie seg om flere hundre kroner, avhengig av hvilket produkt som kjøpes. Eksempelvis gis det en rabatt på opptil 3000 kroner ved kjøp av plasma-tv hvis du bytter inn din gamle tv. For en stasjonær DVD-opptaker gis det en rabatt på 1000 kroner i bytte mot en utrangert videospiller. Hovedregelen er å bytte tv mot tv og kjøleskap mot kjøleskap, men det gjøres unntak som på video mot DVD. Nedslående undersøkelser I november og desember i fjor gjennomførte fylkesmennene her i landet en butikkaksjon for å kontrollere forhandleres og kommuners plikt til å ha et tilbud for håndtering av El-avfall. I alt ble ca 400 butikker og kommunale avfallsselskap kontrollert. Mer enn 300 av disse manglet mottaksordning - eller hadde manglende informasjon om at de tar imot El-avfall. Elkjøp har, i motsetning til mange, fått skryt av SFT for håndteringen av El-avfall. Tar ansvar Elkjøp-direktør Henrik Bjønnes synes det er viktig at Elkjøp som som landets største kjede for salg av elektriske og elektroniske apparater viser ansvar og tar hånd om produktene. - Vi er opptatt av å løse problemer for kundene våre. Det betyr at våre kunder skal få hjelp til å bli kvitt de utrangerte produktene, og vite at det skjer på en forsvarlig måte. Vi har etablert et velfungerende retursystem med de lokale operatørene landet over, og har et utmerket samarbeid også med Elretur. Med mål om å yte service og logistikken på plass, er det nå avgjørende at kundene blir kjent med disse mulighetene. Som en ekstra service byr vi i kampanjeperioden på en rabatt for returnerte varer, sier Bjønnes. Bransjens grønne - Elkjøp kommer med en løsning på forbrukernes problemer. Det er sikkert mange som vet at de ikke skal kaste elektriske og elektroniske produkter i søpla, men vi tror ikke det er så mange som vet at de kan levere slike utrangerte produkter i butikken, sier Helge Åmotsbakken i Hvitevareretur og Hans Løken i Elektronikkretur. Åmotsbakken og Løken mener Elkjøp går foran som et godt eksempel og er i ferd med å posisjonere seg som den grønne, miljøbevisste aktøren i bransjen. For ytterligere informasjon, kontakt: Henrik Bjønnes, administrerende direktør Elkjøp Norge, tlf + 47 67926553, mobil +47 959 95 330. Scott Engebrigtsen, informasjonssjef, tlf. + 47 67 92 65 00, mobil + 47 90 04 34 84 Elkjøp er Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 10,7 milliarder i regnskapsåret 2003/04. Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Ungarn og Tsjekkia med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. Alle de 168 butikkene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 80 000 kvadratmeter. Rundt 4000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Group plc., en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk. www.elkjop.no www.dixons-group-plc.co.uk ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/29/20041028BIT21800/bild.html Bilde