• Elliptic Labs/

Elliptic Labs og AMD samarbeider for å bringe AI Virtual Smart Sensor Platform[TM] til det voksende PC/Laptop markedet

Report this content

Oslo, Norge – Elliptic Labs (OSE: ELABS), et globalt AI-programvareselskap som er verdensledende innen AI Virtual Smart SensorsTM, kunngjør i dag et samarbeid med AMD (Nasdaq: AMD) for å utvide Elliptic Labs AI Virtual Smart Sensor Platform til flere utvalgte PCer og laptoper som drives av AMD Ryzen™ PRO 5000 Series-prosessorer.

Kombinasjonen av Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor Platform og AMD-baserte systemer vil bringe innovative brukeropplevelser som tilstedeværelsesdeteksjon, 3D berøringsfri bevegelsesgjenkjenning og hjerterytme- og respirasjonsovervåking til PC/Laptop OEMer som bruker AMDs plattformer.

Elliptic Labs AI Virtual Smart Sensor Platform bruker patenterte algoritmer, proprietære maskinlæringsverktøy (ML) og kombinasjoner av eksisterende sensorer for å lage AI Virtual Smart Sensors. Introduksjonen av Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor Platform på utvalgte AMD Ryzen™ PRO-prosessorbaserte plattformer representerer en enorm vekstmulighet for begge selskaper.

Brukere fortsetter å tilpasse sin arbeidshverdag med mer hjemmekontor og mobile løsninger. Dette krever oppsett som både er kraftigere og mindre strømkrevende, samtidig som det er forventninger om at nye innovasjoner skal gjøre arbeidet enklere, tryggere og mer praktisk. Ved å tilby Elliptic Labs virtuelle sensorer på AMD Ryzen™ PRO prosessorbaserte systemer, vil Elliptic Labs’ innovative brukeropplevelser bidra til å utvide mulighetene og funksjonene som PC/laptop OEMene kan tilby sine kunder.

OEMer drar nytte av at Elliptic Labs gjør enhetene smartere, med funksjoner som berøringsfrie bevegelser, tilstedeværelsesdeteksjon og forbedret sikkerhet. Siden AI Virtual Smart Sensor Platform kun er programvare, drar OEMene også fordel av lavere kostnader, samtidig som de som ansvarlige selskaper kan redusere avhengigheten av maskinvaresensorer som krever ikke-bærekraftig utvinning av  edelmetaller.

"Elliptic Labs' samarbeid til AMD viser hvor raskt og langt Elliptic Labs' har kommet med vårt verdiforslag i markedet for PCer og laptoper," forklarer Laila Danielsen, administrerende direktør i Elliptic Labs. "AMDs imponerende vekst reflekterer selskapets innovasjonskraft og evne til å strekke seg få skape bedre brukeropplevelser for PC- og laptop-brukerne. Å gå sammen med AMD for å gjøre neste generasjons enheter smartere, raskere og sikrere, representerer en enorm mulighet for begge selskaper. "

"AMD søker kontinuerlig etter innovative partnere som Elliptic Labs for å bygge videre på våre bransjeledende notebook-plattformer," sier Jason Banta, CVP og General Manager, OEM Client Computing, AMD. "Elliptic Labs' AI Virtual Smart Sensor Platform kan forbedre AMD-drevne systemer, og gi våre kunder nye og innovative måter å samhandle med PCene sine."

Om Elliptic Labs

Elliptic Labs er et globalt selskap som retter seg mot smarttelefon-, laptop-, IoT- og bilmarkedet. Selskapet ble grunnlagt i 2006 som en forsknings-spinoff fra Universitet i Oslo. Den patenterte AI-programvaren kombinerer ultralyd- og sensorfusjonsalgoritmer som intuitivt gjenkjenner tilstedeværelse og berøringsfrie bevegelser uten fysisk kontakt. Den skalerbare AI Virtual Smart Sensor-plattformen benytter kun sensorer som er basert på programvare, og som er bærekraftige, miljøvennlige og allerede i bruk av hundrevis av millioner av enheter. Elliptic Labs er det eneste programvareselskapet som har levert gjenkjennelsesmuligheter ved hjelp av AI-programvare, ultralyd og sensorfusjon i stor skala. Selskapet ble notert på Oslo Børs hovedliste i mars 2022.

Elliptic Labs har hovedkontor i Norge og er for øvrig lokalisert i USA, Kina, Sør-Korea, Taiwan og Japan. Teknologi og IP er utviklet i Norge og eies utelukkende av selskapet.

AI Virtual Smart Sensors, AI Virtual Presence Sensor, AI Virtual Presence Sensor Platform og AI Virtual Smart Sensor er varemerker som tilhører Elliptic Labs. Alle andre varemerker er de respektive organisasjonenes ansvar.

Mediekontakt
Patrick Tsui