Kvinnelige forbilder mottar pris i Ellos Awards

Influensere, aktivister og feminister. Det har vært mange nominerte til årets Ellos Awards, men etter telling av folkets stemmer har juryen valgt ut fire prisvinnere. Kajsa Hultin, Andra Farhad, Matilda Sjöstrand og Iman Meskini er kvinnene som med stor kraft har påvirket og satt sitt avtrykk på omverdenen. Etter at totalt 80 549 personer har avgitt sin stemme, har gallaen samlet inn hele 100 000 SEK til organisasjonen ‘Kvinna till Kvinna’.

For andre år på rad ble Ellos Awards arrangert for å hylle kvinner som bidrar til en mer likestilt og inkluderende verden. Før gallaen kunne folk gå inn og nominere kandidater i kategoriene Women for liberation, Women for entrepreneurship, Women for body positivsm og Women for equality. Kategorier som hyller kvinner som på sin side har bidratt til å fjerne tabuer rundt kvinnespørsmål, fremmet kvinnelig entreprenørskap, utvidet skjønnhetsidealene og skapt større plass for andre kvinner i samfunnet. De som satt i juryen var Asabea Britton, Elaine Eksvärd, Karin «Kajjan» Andersson og Molly Hammar. Deres tøffe oppgave var å kåre fire prisvinnere av totalt 15 kandidater per kategori.

Den digitale gallaen er en del av Ellos’ initiativ #equallywomen, en satsing som gjennom ulike påvirkninger hyller og fremhever kvinner, og utfordrer bildet av hva kvinnelighet egentlig er. Gallaen skjer i samarbeid med den svenske organisasjonen ‘Kvinna till Kvinna’, en organisasjon som jobber for kvinnerettigheter i flere ulike land. For hver stemme Ellos fikk inn, gis 1 kr til kvinnerettighetsorganisasjonen, sammenlagt opptil en verdi av 100 000 SEK. Ellos fikk totalt inn 80 549 stemmer, noe vi runder av til 100 000 SEK i donasjonen til ‘Kvinna till Kvinna’.

«De nominerte har gjort stor forskjell, det har vi sett ekstra tydelig underveis i arrangementet. De påvirker ikke bare følgerne sine og publikum, men også oss som bedrift – med en utrolig gjennomslagskraft. Det er derfor Ellos Awards finnes, for at vi sammen skal kunne forandre samfunnsmessige strukturer. Da trenger vi kvinner som disse, som med sterke stemmer leder oss fremover», forklarer Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Her er alle prisvinnerne i Ellos Awards 2021

Women for liberation

Kajsa Hultin

Hos Kajsa Hultin, eller @kobranhugger, finnes det ingen regler for hvordan kroppen kan eller skal være. Hun har skapt et rom hvor kvinnekroppen er fri, der den får være en kilde til glede og positivitet. Dette, i kombinasjon med hvordan hun synliggjør og fremhever tabubelagte emner som graviditet, amming, seksualitet og kvinnelige orgasmer, gjør at vi i juryen valgte å tildele Kajsa prisen i kategorien Women for liberation. En pris vi håper kommer til å bidra til hennes fortsatte arbeid – på en eller annen måte.

Women for entrepreneurship

Andra Farhad

Andra Farhad, med kontoene @andrafarhad og @borshajen, står bak Sveriges største kostnadsfrie utdanningsplattform for sparing og investering. Gjennom sitt entreprenørskap baner hun aktivt vei for andre. Arbeidet hennes har gjort børsen og investeringssparing mer tilgjengelig for de som ikke har bevegd seg så mye der tidligere – kvinner. For dette og mer til vil vi i juryen tildele Andra prisen i kategorien Women for entrepreneurship.

Women for body positivsm

Matilda Sjöstrand

Matilda Sjöstrand fremhever på sin konto @gretanikolina kroppspositivisme fra flere forskjellige vinkler. Samtidig som hun sprer ren og skjær glede rundt kroppen når hun danser i vei foran kameraet, kan hun i neste øyeblikk snakke om kroppen ut fra et mer alvorlig, tyngre perspektiv. Matilda deler hvordan det er å være tjukk i en tynnhetsnormalisert verden, og hvordan en stor kropp kan fungere gjennom graviditet og amming. Derfor tildeler vi i juryen Matilda prisen i kategorien Women for body positivism.

Women for equality

Iman Meskini

Med kontoen @imanmeskini bruker Iman Meskini kjendisstatusen sin til å fremheve både muslimske kvinner og kvinner generelt. På sine plattformer knuser hun fordommer om islam, opplyser følgerne innen ulike viktige spørsmål, og sprer positivitet og glede i saker som ofte er tunge. For det arbeidet Iman utfører i sine kanaler tildeler vi i juryen henne prisen i kategorien Women for equality.

For mer informasjon, kontakt:

Ellos er en ledende e-handelsaktør for mote, hjem og skjønnhet i Norden. Varemerket Ellos er velkjent, og vi har ca 1,6 millioner aktive kunder. I nær relasjon med våre kunder streber vi kontinuerlig etter å utvikle og gi attraktive tilbud. På ellos.no finner du over 400 varemerker for den moderne kvinnen og hennes familie. For oss er kunden alltid i fokus.

Ellos er den største e-handelsaktøren innen Ellos Group. For mer informasjon om Ellos Group, besøk gjerne www.ellosgroup.com. Der kan du blant annet lese mer om vår historie, vårt arbeid for bærekraft og vår visjon. Der kan du også søke ledige jobber. Hovedkontoret ligger i Borås der firmaet ble grunnlagt i 1947.