Transparens og tydelighet er den eneste veien fremover Ellos presenterer bærekraftarbeid i ny kampanje

I 2020 publiserte Ellos to ulike sjekklister. Den ene handlet om sosial bærekraft og den andre om økologisk bærekraft. Nå, et år senere, lanserer Ellos en kampanje hvor det fortløpende bærekraftarbeidet presenteres. I kampanjen intervjues tre forskjellige familier om kvinnekroppen, kvinneligheten og klimaspørsmål, samtidig som sjekklistene løftes frem og resultatet presenteres. «Vi har kommet langt med flere punkter, men syns det er minst like viktig å vise hvor vi svikter. Transparens og tydelighet skal være veien fremover», sier Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

I Ellos’ nyeste kampanje løftes bedriftens bærekraftarbeid frem – både det de gjør bra og det de må gjøre bedre. Ved å intervjue tre forskjellige familier med tre ulike generasjoner, knyttes de to bærekraftperspektivene sammen – miljø og likestilling. Kampanjen heter What we inherited, og det er her fokuset ligger i intervjuene – hva vil vi at neste generasjon skal arve fra oss?

I kampanjen presenterer Ellos hvor langt de har kommet med sjekklistene som ble publisert i fjor. Mye er forbedret, først og fremst når det gjelder materialer, hvor en stadig større del av sortimentet er byttet ut med mer bærekraftige materialer. Et av målene til 2025 var at minst 25% av all polyester og polyamid skulle være gjenvunnet – i dag ligger tallet allerede på 22%. Samtidig viser Ellos frem tall som ikke helt har nådd målene – når det gjelder FSC-merket tre kan de fortsatt bli mye bedre.

«Man skulle jo ønske at det var en knapp å trykke på. At det kunne vært så enkelt og gå så fort å gjennomføre alle de endringene man vil gjennomføre. Det er store apparater, store arbeider som krever at vi som bransje går sammen. Og det er faktisk akkurat det som er i ferd med å skje, noe som er fantastisk», sier Jennifer Åhman, designsjef, Ellos Home.

Kampanjen knytter sammen klimaarbeidet med Ellos’ sosiale bærekraftarbeid. I filmene snakker kvinnene om kroppsidealer, normer og fremtidshåp. Sjekklisten for Ellos’ sosiale bærekraftarbeid handler om motebransjens påvirkning, og det ansvaret de som motebedrift må ta for å forbedre de kroppsidealene som bransjen har gitt opphav til.

«Vi vil være transparente i vårt arbeid. Det skal være veien fremover – vi kan ikke bare snakke om det vi gjør bra, vi må også se på og vise hvor vi svikter. Det gjelder hele bransjen, vi må våge å snakke om representasjon og inkludering. Vi må våge å snakke om overforbruket. Det er også de punktene som tas opp i vår kampanje. Meningen med den er å vise hva vi gjør og hva vi må gjøre bedre», sier Anna Westlund, Creative Director på Ellos.

Kampanjen ble lansert den 19. mai på Ellos’ nettside.

For mer informasjon, kontakt:

Kampanjebilder:  https://we.tl/t-8XQqao4NdI

Ellos er en ledende e-handelsaktør for mote, hjem og skjønnhet i Norden. Varemerket Ellos er velkjent, og vi har ca 1,6 millioner aktive kunder. I nær relasjon med våre kunder streber vi kontinuerlig etter å utvikle og gi attraktive tilbud. På ellos.no finner du over 400 varemerker for den moderne kvinnen og hennes familie. For oss er kunden alltid i fokus.

Ellos er den største e-handelsaktøren innen Ellos Group. For mer informasjon om Ellos Group, besøk gjerne www.ellosgroup.com. Der kan du blant annet lese mer om vår historie, vårt arbeid for bærekraft og vår visjon. Der kan du også søke ledige jobber. Hovedkontoret ligger i Borås der firmaet ble grunnlagt i 1947.