Volvo vil inspirere sine besøkende til å jobbe enda smartere

Volvo velger å vise hele sitt nye produktprogram under årets Elmia Lastbil. Det innebærer alt fra den største FH-modellen til den minste fra FL-serien.
– Elmia Lastbil er vår viktigste møteplass med bransjen, og vi viser helt klart muskler, sier Jan Strandhede, ansvarlig for PR- og markedskommunikasjon Volvo Lastvagnar Sverige.

På under ett år har Volvo Lastvagnar byttet ut hele sitt produktprogram. Det siste tilskuddet er Low Entry Cab med et ekstra lavt innsteg.

I disse dager har også en ny girkasse blitt lansert, I-Shift Dual Clutch, med inspirasjon fra racingverdenen. Det er den første girkassen på markedet med dobbeltkobling for tunge kjøretøyer.

Begge nyhetene finnes selvsagt på Elmia Lastbil 2014.

– Vi vil hjelpe våre besøkende med å jobbe enda smartere for å øke produktiviteten og lønnsomheten. Derfor har vi reservert en stor plass midt i monteren for korte seminarer som alle kan gå på, sier Jan Strandhede, som legger til at det er mulig å forhåndspåmelde seg hos forhandlere hvis man vil være sikker på en plass.

Seminarene vil omfatte så vel viktige og aktuelle emner som emner med et lettere og mer underholdende innhold. Det blir for eksempel seminarer om innovasjoner innen skogstransport og om prosjektet Off Peak i Stockholm, som kortfattet går ut på å bruke stillegående kjøretøyer til distribusjonstransport i byer ved nattetid.

Et annet emne, som er høyaktuelt etter sommeren, gjelder tung- og langtransport.

– Rett før messen kommer det en rapport som vi følger opp. Ikke minst innen skogstransport er man svært interessert i å kjøre med 74 tonn. Vi presenterer hva som gjelder innen lovgivningen, og hva vi har å tilby. Vi har vært en tung part i utviklingsarbeidet og sitter på mye kunnskap, sier Jan Strandhede.
Reklamefilmen Epic Split, med Jean-Claude van Damme, inngår i Volvos lettere seminarer i monteren.

– Min tanke er å ha på plass ingeniøren som utviklet styresystemet Volvo Dynamic Steering, samt minst én av sjåførene fra reklamefilmen. De skal fortelle litt om hva som kreves av en sjåfør for å rygge i 30 kilometer i timen, og hvordan innovasjonen hjalp dem med å gjennomføre et stunt som Epic Split, sier Jan Strandhede.

Volvo har også satt av et eget tjenesteområde i monteren, der deres eksperter blant annet gir råd om egne tjenester som Fuel Advice og Dynafleet. Dette er to tjenester som går ut på å få ned drivstofforbruket, samt holde orden på hele lastebilflåten.

– Vårt mål er at de besøkende skal få inspirasjon til å utvikle sin egen virksomhet, og at vi skal gi dem ideer til å drive selskapet enda bedre. God lønnsomhet handler ikke bare om å kjøpe en ny produktiv lastebil, men også om hvordan man bruker den, og hvilke tjenester det finnes rundt omkring, sier Jan Strandhede.

Seminarprogrammet vil være å finne i Volvos monter under messen, men for at besøket på Elmia Lastbil skal kunne planlegges enda bedre, ligger det også på Volvo Lastvagnars hjemmeside

Tags: