587.400 husholdninger byttet strømleverandør i 2019

Tall fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) viser at 587 400 husholdninger byttet strømleverandør under 2019. Det gir en bytteprosent på 21 prosent.

Sammenlignet med antallet leverandørbytter for 2018 så ligger det på omtrent samme nivå, i 2018 var det 577 200 bytter. Nytt for i år er at det er første gang som sifrene hentes fra Elhub. Tidligere er de basert på innhentet informasjon fra de største nettselskapene. NVE regner med at statistikken fra Elhub vil gi bedre og mer detaljert informasjon for analyse framover.

Nærmere 500 000 nordmenn sammenlignet strømavtaler på elskling.no

Elskling.no opplevde en kraftig økning i antallet besøkere under forrige år. Nesten 500.000 nordmenn sammenlignet strømavtaler på elskling.no i 2019. Det er gledelig at så mange bruker en strømprisportal for å finne riktig strømavtale, sier Anne By Nazemi, leder av elskling.no.

Via en strømprisportal kan man på få minutter både sammenligne og bytte strømavtale, og dermed redusere strømutgiftene sine. Vi oppfordrer husholdninger som ikke har sett over strømavtalen sin de siste årene til å gjøre en sammenligning på nett for å forsikre seg om at de fortsatt har konkurransedyktige vilkår.

- Gjør det til en vane å sammenligne avtaler med jevne mellomrom, så sikrer du deg både god pris samtidig som du øker konkurransen mellom strømselskapene, råder By Nazemi

Spotprisavtale mest populære

Blant husholdningene som byttet strømavtale på elskling.no valgte 93 prosent spotprisavtale, som dermed ble den desidert mest populære avtaleformen. Dette er en vesentlig oppgang fra 2018 da 77 prosent valgte spotprisavtale.

En anledning til dette kan være innførselen av de nye smarte strømmålerne, som gjør at strømkunder har større mulighet til å påvirke strømregningen sin ved å skifte forbruket sitt til deler av dagen hvor strømprisen normalt er billigere, f.eks. midt på dagen eller sent på kvelden/natten.

Spotpriskundene kan også spare penger

Selv om du en gang i tiden tegnet en spotprisavtale med lavt påslag og lave avgifter er det ikke sikkert du fremdeles får billig strøm. Strømleverandørene har rett til å endre vilkårene, så dersom du ikke har sett over strømavtalen på en stund er det stor risiko for at du nå betaler mer enn nødvendig.

-Mange husholdninger har fremdeles unødvendig dyr strømregning. Hvis du sammenligner og endrer strømavtale med jevne mellomrom, sikrer du en god avtale og bidrar til økt konkurranse i markedet, avslutter By Nazemi.

anne.by-nazemi@elskling.no

Elskling AB

Tags:

Quick facts

Sammenlign strømpriser fra alle strømleverandører i Norge og bytt strømavtale – enkelt og kostnadsfritt.
Tweet dette