Eltel sikrer innendørs dekning i Construction City

Eltel skal levere innendørs 4G og 5G mobildekning til det 103 000 kvadratmeter store Construction City.

– Dette er en investering i god brukeropplevelse. Vi vet at et godt innendørs 4G- og 5G nettverk er viktig for å sikre høy datahastighet og gjennomgående god dekning i hele bygget. De fleste mobiltelefonsamtaler og godt over 80 prosent av mobildatatrafikk foregår innendørs, i tillegg har innendørsområder i snitt 50 prosent høyere datatrafikk per bruker sammenliknet med et utendørsmiljø. Leietakerne våre skal slippe å bli brutt i samtalene eller gjøremålene sine bare fordi de går inn i heisen eller kjører inn i parkeringsanlegget, sier prosjektleder Stian Ruud i Construction City Eiendom.

Eltel, som er en ledende leverandør av tjenester innen kritisk infrastruktur og effektive kommunikasjonsnettverk, skal installere mer enn 350 antenner med støtte for Telenor, Telia og Ice for å sikre sømløs talekommunikasjon, rask og pålitelig dataoverføring og redusert strømforbruk på alle enheter som befinner seg innendørs. Avtalen har en verdi på mellom 18-23 millioner kroner.

– Denne avtalen understreker Eltels posisjon som en pålitelig aktør innen telekommunikasjon og vår evne til å møte de stadig økende kravene til moderne forretningsinfrastruktur. Økte krav gir nye muligheter som vi gjerne griper, og vi er stolte over å ha blitt valgt som partner for å bygge anlegg for innendørs mobildekning i Construction City, sier Thor-Egel Bråthen, administrerende direktør i Eltel Norge.

Løsningen som er valgt for å sikre innendørs mobildekning er et såkalt Distribuert Antenne System (DAS). Dette er utviklet for å kunne øke dekningsområdet og signalkvaliteten i bygninger av ulike størrelser og konstruksjonsmaterialer.

–Construction City etablerer en sikker og velfungerende digital infrastruktur i takt med den digitale utviklingen av byggforvaltning, leietakertjenester og samhandling.  Gjennom samarbeidsavtaler med selskaper som Eltel for innendørs mobildekning, Intility for nettverksinfrastruktur og Life@work med tjenesteplattformen, sikrer vi en robust og pålitelig digital infrastruktur, sier daglig leder Hege Skjelbred Hatlemark i Construction City Eiendom.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Hege Skjelbred Hatlemark, daglig leder/CEO Construction City Eiendom, mobil: 905 52 909

Thor-Egel Bråthen, administrerende direktør Eltel Norge, mobil 908 60 215, mail: Thor.Egel.Brathen@eltelnetworks.no

Om Construction City
Det er OBOS som står bak Construction City.

Visjonen er å skape den ledende destinasjonen for verdiskapende samhandling i bygg-, anlegg- og eiendomsbransjen. Construction City står klart på Ulven i Oslo i 2025 og måler hele 103.000 kvadratmeter – noe som gjør det til et av Norges største byggeprosjekter. Det vil jobbe oppimot 4 500 mennesker i Construction City.

78 prosent av arealene er allerede utleid, og bygget vil huse hovedkontoret til OBOS, AF Gruppen, Betonmast, Norsk Gjenvinning og en rekke andre selskaper, i tillegg til klyngen Construction City Cluster samt Co-working konseptet Collektivet.

Les mer om Construction City her. www.constructioncityeiendom.no

Om Eltel
Eltel er en ledende leverandør av tjenester innen kritisk infrastruktur som muliggjør fornybar energi og effektive kommunikasjonsnettverk. Eltel designer, planlegger, bygger og drifter nettverk for en mer bærekraftig og oppkoblet verden i dag og for kommende generasjoner. Totalt har vi ca. 5000 medarbeidere, og i 2023 omsatte selskapet for 850.1 mill. euro. Hovedkontoret ligger i Sverige, og selskapet ble notert på Nasdaq-børsen i Stockholm i 2015.

I Norge er vi ca 800 ansatte, fordelt på 25 kontorer over hele landet. I 2023 omsatte selskapet for ca. 1.4 mrd. kroner.
Hovedkontoret ligger i Haavard Martinsens vei 30, 0798 Oslo. Eltel i Norge er sertifisert iht. ISO 14001, ISO 9001 og ISO 45001.
Les mer på eltelnetworks.no.