• Emirates/

Emirates knytter Oslo til sitt globale nettverk, tredje skandinaviske gateway fra 2. september

(DUBAI, U.A.E. – 13. mars 2014 ) Flyselskapet Emirates, som er en global tilrettelegger for business og handel, vil fra 2. september i år markere åpningen av sin tredje gateway i Skandinavia.  Selskapet setter inn en Boeing 777-300ER som daglig skal fly til Oslo med tre klasser om bord: Åtte seter i First, 42 seter i business-klassen og  310 seter i økonomiklassen.

Emirates` passasjerer fra Norge vil kunne dra nytte av en behagelig nonstop-forbindelse til Dubai ­– en av verdens mest spennende destinasjoner for business og turisme.  Fra Dubai har passasjerene gode forbindelser videre til 21 destinasjoner i Det fjerne Østen og Australasia, 15 destinasjoner i Vest-Asia, 3 destinasjoner i Det indiske hav og 10 destinasjoner i Midt-Østen. Blant de mest populære destinasjonene som nå blir lett tilgjengelig for nordmenn, er Bangkok, Phuket, Manila, Kuala Lumpur og Hong Kong. Passasjerene vil også kunne nyte godt av Emirates nye flaggskip Airbus A380 på 11 destinasjoner i  Det fjerne Østen, Det indiske hav samt Australasia.

Oslo regnes som den raskest voksende hovedstaden i Europa og byen har store grupper av etniske minoriteter fra land som Pakistan, Sri Lanka, Chile, Afghanistan, Kina, Filippinene og Vietnam.

– Norges sterke og voksende økonomi er bygd på et solid fundament som inkluderer landets dynamiske olje-, gass-, fiske- og maritime sektorer. Vi har stor tro på at Emirates nye Oslo-flyvninger vil stimulere til en ytterligere vekst via mer handel, mer turisme og nye investeringer i Norge fra eekspanderende markeder i Midtøsten, Det fjerne Østen, Sørvest-Asia og Afrika.  Vi ser også frem til å introdusere nye reisende fra markeder i Det fjerne Østen, India, Pakistan, Thailand, Kina og  Vietnam for Oslo, sier styreleder Tim Clark i Emirates Airline.

Emirates Airline-lederen understreker at Norge er Europas største oljeprodusent, verdens nest største eksportør av naturgass og en viktig leverandør av både olje og naturgass til andre europeiske land. På verdensbasis rangeres Norge som det fjerde største land med hensyn til produksjon av naturgass ifølge tall fra US Energy Information Administration. Norge er også verdens nest største land når det gjelder sjømat med en  global eksport på over 2,1 millioner tonn i 2013.

Emirates-ledelsen understreker også at Norge er en viktig eksportør av metaller – spesielt aluminium til EU.

Flyselskapet legger også vekt på at Norge har en stor og viktig shippingindustri med en skipsflåte som i dag er verdens fjerde største, og at Oslo er senter for denne  maritime virksomheten. Oslo har over 2000 selskaper knyttet til maritim virksomhet, samtidig som de er blitt en viktig havn for cruiseindustrien med over 588.000 passasjerer innom Oslo i 2012.

Emirates nye daglige forbindelse mellom Dubai og Oslo  vil ventelig styrke de gode handelsforbindelsene mellom De forente arabiske emirater (UAE) og Norge – forbindelser som vokst de siste årene. Handelsvolumet mellom de to landene kom i 2011 opp i 277 US dollar ifølge UAE Ministry of Trade. Handelsdepartemenet i UAE kunne nylig rapportere om at det var registeret 17 norske  handelsselskaper, 38 handelsagenter og 244 registrerte varemerker som bidrar til det stadig økende handelsvolumet mellom de to landene.

Emirates Airline har ansatt 28 norske stasborgere – inkludert 17 piloter. Som en av de mest anerkjente merkevarene innenfor sivil luftfart, og med en forretningsmodell som har sørget for en jevn og profitabel ekspansjon, er det ikke merkelig at selskapet tiltrekker seg de beste talentene fra mer enn 160 land. Bare i 2013 mottok Emirates hele  76.000 søknader om forskjellige jobber fra håpefull bare fra Europa.

Ved siden av passasjertrafikken, vil Emirates SkyCargo tilby 23 tonn med fraktkapasitet mellom de to byene. Populære varer vil ventelig bli olje- og gassutstyr, reservedeler til skipsindustrien, farmasøytiske produkter, laks, kjemikalier, elektroniske produkter, telekommunikasjonsutstyr, maskiner, meieriprodukter og frukt og grønnsaker beregnet på markeder i Japan, Hong Kong, Singapore og Sør-Korea.

Emirates nye daglige flyvning til Oslo vil forlate Dubai som EK 159 kl. 07.00* og ankomme Oslo Gardermoen kl. 12.10*. Returavgangen, EK 160, vil avgå kl. 13.55* og ankomme Dubai International Airport kl. 22.50*.

Om bord i flyet vil passasjerene i alle de tre klassene nyte godt av hele 1600 underholdningskanaler som passasjerene selv kan hente frem via selskapets prisbelønte ice infligt underholdningssystem. Passasjerene på alle Emirates´ flyvninger nyter godt av noen av bransjens mest generøse bagasjebestemmelser med 30 kg på økonomiklassen, 40 kg på businessklassen og hele 50 kg for de som reiser på førsteklasse.

Åpning av den nye Oslo-ruten vil etterfølge nye ruter til Kano og Abuja i Nigeria 1. august samt nye rute til Chicago 5. august.

* Alle tidsangivelser er for sommerprogrammet

Billedtekst 1:  Emirates Boeing 777-300ER vil bli satt inn på den nye Oslo-ruten.

Billedtekst 2: Burj Khalifa, Dubai

For mer informasjon og mediekontakter

Rula Tadros, Emirates Corporate Communications.
Tel: (+9714) 708 2245, Mob: 971 56 684 8854).
E-mail: rula.tadros@emirates.com ; visit: www.ekgroup.com/mediacentre

Emirates , som er et av de raskest voksende flyselskapene i verden, har fått mer enn 500 internasjonale priser og utmerkelser for sin høye kvalitet. Emirates flyr til 141 destinasjoner i 80 land fordelt over seks kontinenter. Det er verdens største flyselskap målt i passasjerkilometre. Emirates benytter mer enn 200 widebody-fly av typen Airbus og Boeing - inkludert 44 av brasjensn supermoderne A380. Emirates har nylig lagt inn den største ordren i flyhistorien - til en verdi av 99  milliarder US dollar. Totalt har Emirates ordre på 379 nye fly til en verdi av mer enn 164 milliarder US dollar.

For mer informasjon besøk www.emirates.com

Tags:

Sitater

Norges sterke og voksende økonomi er bygd på et solid fundament som inkluderer landets dynamiske olje-, gass-, fiske- og maritime sektorer. Vi har stor tro på at Emirates nye Oslo-flyvninger vil stimulere til en ytterligere vekst via mer handel, mer turisme og nye investeringer i Norge fra eekspanderende markeder i Midtøsten, Det fjerne Østen, Sørvest-Asia og Afrika. Vi ser også frem til å introdusere nye reisende fra markeder i Det fjerne Østen, India, Pakistan, Thailand, Kina og Vietnam for Oslo
Styreleder Tim Clark i Emirates Airline