Oppfordring til å bruke SAS EuroBonus-poeng

Bruk opp dine SAS EuroBonus-poeng snarest.

I kjølvannet av Air France-KLMs overtakelse som ny hovedeier i SAS, er det tydelig at vi står overfor en periode med betydelige endringer. Med SAS' historiske overgang fra Star Alliance til SkyTeam, en allianse hvor Air France-KLM allerede er en aktiv deltaker, oppstår både usikkerhet og muligheter. Denne viktige endringen, som forventes å være fullført før sommeren 2024, betyr at tiden er inne for alle EuroBonus-medlemmer å handle.

Selv om SAS EuroBonus for øyeblikket forblir uendret, er det uunngåelig at programmet vil gjennomgå endringer etter overgangen. På Allekredittkort ser vi en økende bekymring blant våre brukere, og vi oppfordrer derfor alle EuroBonus-medlemmer til å bruke opp sine poeng umiddelbart. Å handle nå minimerer risikoen for at dine hardt opptjente poeng mister sin verdi.

Slik kan overgangen påvirke EuroBonus

For SAS' mest lojale kunder, de som samler EuroBonus-poeng, kan overgangen bety en stor endring. Når SAS forlater Star Alliance for SkyTeam, vil flyselskapets bonusprogram endres - hvordan og når dette vil skje er ennå ikke sikkert. Mye tyder imidlertid på at overgangen vil bli gjennomført før neste sommer.

Star Alliance, som SAS var med på å grunnlegge, er i dag den største flyalliansen i verden. SkyTeam, som Air France-KLM er en del av, er for øyeblikket en av de minste flyalliansene. For SAS' bonusmedlemmer vil derfor overgangen innebære en stor endring, men hvordan den faktisk vil utarte seg har SAS ikke informert sine kunder om ennå.

Slik fungerer EuroBonus

I dag kan du samle EuroBonus-poeng når du flyr med SAS eller handler gjennom noen av deres samarbeidspartnere. Du kan også tjene bonus hvis du har et EuroBonus-kredittkort fra Mastercard eller AmericanExpress. Da kan du samle poeng hver gang du handler med kortet.

Jo flere poeng du tjener, desto høyere opp på EuroBonus-poengstigen klatrer du. Hvis du har en høyere medlemsnivå, får du flere og mer eksklusive medlemsfordeler. Det kan for eksempel være bedre service på flyplassen, prioritet i køer og gratis tilgang til SAS' flyplasslounger.

Poengene du tjener kan du bruke til å kjøpe nye flybilletter (via både SAS og andre flyselskaper innen Star Alliance), oppgradere flybilletter du allerede har kjøpt, få tilgang til flyplasslounger eller bytte mot utvalgte produkter i EuroBonus Shop.

Bonuspoengenes verdi kan synke

- Med overgangen til en mindre flyallianse er det en overhengende risiko for at verdien på allerede opptjente EuroBonus-poeng vil synke, advarer Fredrik Falkengren fra Kreditkortlistan.se.

– Vi får utrolig mange spørsmål akkurat nå om bonusprogrammet, og det er tydelig at for bonusjegere var dette byttet av flyallianse det man håpet minst på. De fleste håpet inntil det siste at Lufthansa skulle ta over som eier. Jeg vurderer risikoen for devaluering av poengenes verdi som meget stor når man flytter over og har selv nettopp brukt opp mine siste 120 000 poeng.

– Overgangen forventes å være fullført før neste sommer, så vi ønsker å oppfordre EuroBonus-medlemmer til å bruke opp sine poeng før da - for å være på den sikre siden. Vi vet hvordan bonussystemet fungerer nå, men ikke hvordan det vil være i fremtiden.

Slik bruker du din EuroBonus

Opptjente EuroBonus-poeng kan du bruke når du kjøper flybilletter, bestiller hotellnetter, leier bil, for loungebesøk eller andre fordeler i forbindelse med ferien din.

For å bruke dine EuroBonus-poeng logger du inn på din EuroBonus-konto på SAS' hjemmeside. Der ser du hvor mange poeng du har og hvordan du kan bruke dem. For flybilletter kan du bestille SAS EuroBonus-reiser for en fast poengpris, betale valgfrie flyreiser med poeng eller kombinere bonuspoeng med kontantbetaling.

Flybilletter kan bestilles fra SAS, men også fra andre flyselskaper innen Star Alliance.

Uansett om du har mange eller få poeng, har vi publisert våre beste 10 tips for hvordan du bruker opp dine EuroBonus-poeng. Vi går også gjennom hvordan du får best og dårligst verdi for dine poeng.

Dette er Allekredittkort

Allekredittkort, en ledende sammenligningsside for kredittkort i Norge, drives av Enkla Media. Med en dyp forståelse for forbrukerbehov og en omfattende kunnskap om kredittkortmarkedet, streber Allekredittkort etter å kontinuerlig tilby de mest oppdaterte og nyttige rådene for sine brukere.

Administrerende direktør