Enova med 90 mill til energigjenvinning hos Elkem Thamshavn

Enova har gitt tilsagn om 90 millioner kroner i støtte til Elkem Thamshavn på Orkanger. Støtten vil utløse et energigjenvinningsprosjekt med en kostnadsramme på til sammen 515 millioner kroner. - Ved hjelp av denne investeringen vil vi bli det mest energieffektive og miljøvennlige silisiumsmelteverket i verden, forteller administrerende direktør Alf Tore Haug i Elkem Thamshavn.

Investeringene vil gå til bygging av et nytt energigjenvinningsanlegg med to nye kjeler til erstatning for eksisterende kjel samt oppgraderinger av eksisterende turbin og generator. Til sammen vil resultatet bli 180 GWh gjenvunnet fornybar elektrisitet, noe som tilsvarer om lag en tredjedels Altakraftverk. - Det å gjenvinne energi er spesielt viktig i Midt-Norge hvor kraftsituasjonen er sårbar. Samtidig styrker dette prosjektet konkurransekraften til Elkem Thamshavn, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova, som også peker på at dette er det største tilsagnet som hittil er gitt av Enova til midt-norsk industri. - Forutsatt at dette prosjektet blir vellykket, er det stor mulighet for at vi vil innføre energigjenvinning på Elkems øvrige verk, sier Alf Thore Haug ved Elkem Thamshavn. Sjansene for et vellykket prosjekt er store, for Elkem Thamshavn har drevet med energigjenvinning av prosessvarme til strømproduksjon siden 1981 og besitter en unik og solid kompetanse på drift av gjenvinningsanlegg med støvfangst. - Enova har gjennomført en kartlegging som viser at det er store potensialer for lignende prosjekter med utnyttelsen av spillvarme rundt om i hele landet. Vi håper flere industribedrifter vil bli inspirert av dette prosjektet, sier Nils Kristian Nakstad