Enova-millioner til flisfyrt fjernvarme i Stjørdal

Enova gir til sammen 19,8 millioner kroner i støtte til videreutvikling av fornybar fjernvarme i Stjørdal. Prosjektet kan redusere det årlige oljeforbruket i kommunen med 3,4 millioner liter.

Det er Stjørdal Fjernvarme AS som får støtten fra Enova. Millionene skal gå til videre utbygging av fjernvarmenettet og etablering av to nye fliskjeler i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag. Totalt skal investeringene kunne levere nærmere 29 millioner kWh fornybar varme i året fra flis.

- Enova har stort fokus på utviklingen av fjernvarme i Norge. Fortsatt er det slik at mange bygg har olje som oppvarmingskilde. Utbygging og videreutvikling av fjernvarme basert på fornybare energikilder er et viktig bidrag til å få ned CO2-utslippene. Samtidig styrkes også forsyningssikkerheten for energi, sier Helle Grønli områdeleder for varme i Enova.

De siste ni årene har Enova støttet utviklingen av varmebransjen med 2,6 milliarder kroner. Dette er tilskudd som i sin tur vil utløse investeringer tilsvarende 13,2 milliarder kroner og 5,2 TWh fornybar varme.

- Vi er svært glade for støtten til bioenergiprosjektet. Det er stor interesse og støtte til å ta i bruk fornybar varme blant lokale beslutningstakere. Støtten fra Enova er en viktig forutsetning for at prosjektet kan gjennomføres. Vi håper å kunne tilby fjernvarme fra den nye sentralen i løpet av 2012. Fossil olje og gass kan dermed fases effektivt ut og frigjøre elektrisitet som i dag brukes til oppvarming til andre formål, sier Terje Negård, daglig leder i Stjørdal Fjernvarme.

For mer informasjon, kontakt:

Andreas Stokke, rådgiver i Enova: 932 23 243

Terje Negård, daglig leder Stjørdal Fjernvarme AS: 97 14 04 01