Enova-millioner til grønn varme i Lørenskog

Enova gir nær 14 millioner til utvidelse av fjernvarmenettet i Lørenskog. De to prosjektene som støttes vil kunne redusere utslippene av CO2 med vel 6500 tonn i året.

Det er Bio Varme Akershus AS som får støtten fra Enova. Midlene fordeles på to utvidelsesprosjekt og områdene Fjellhamar, Torshov og Visperud vil nå få tilgang til vannbåren varme basert på fornybar bioenergi. Prosjektene skal stå ferdig i 2013 og i 2014. Samlet skal de kunne levere 21 GWh fornybar varme til nye kunder i Lørenskog-regionen.

- Enova har stort fokus på utviklingen av fjernvarme i Norge. Fortsatt er det slik at mange bygg har olje som oppvarmingskilde. Utbygging og videreutvikling av fjernvarme basert på fornybare energikilder er et viktig bidrag til å få ned CO2-utslippene. Samtidig styrkes også forsyningssikkerheten for energi, sier Helle Grønli områdeleder for varme i Enova.

De siste ni årene har Enova støttet utviklingen av varmebransjen med 2,6 milliarder kroner. Dette er tilskudd som i sin tur vil utløse investeringer tilsvarende 13,2 milliarder kroner og 5,2 TWh fornybar varme.

- Vi er helt avhengige av støtten fra Enova for at prosjektene kan realiseres, sier Fredrik Dahl-Paulsen, daglig leder i Bio Varme Akershus. Sammen med den nye varmesentralen som er bygd og eksisterende fjernvarmenett vil nå flere bygg i Lørenskog kunne benytte seg av fornybar energi og fase ut oljefyring avslutter Dahl-Paulsen.

For mer informasjon, kontakt:

Andreas Stokke, rådgiver i Enova: 932 23 243

Fredrik Dahl-Paulsen, daglig leder Bio Varme Akershus: 91382759