Norsk industri går glipp av 1,5 milliarder hvert år

Report this content

Kun to av ti små og mellomstore industriselskaper har fastsatt målsettinger for egen energibruk.

– Manglende energibevissthet koster industrien mer enn 1,5 milliarder kroner årlig, sier Marit Sandbakk i Enova.

En ny undersøkelse gjennomført av TNS Gallup viser at bare 19 prosent av små og mellomstore industribedrifter i Norge har på plass fastsatte målsettinger for energibruk i egen bedrift. Dette koster selskapene dyrt.

- Bare ved å sette fokus på hva man bruker av energi og hvordan den brukes, kan en bedrift redusere energibruken mellom fem og ti prosent - helt uten større investeringer. Man trenger målsettinger og en handlingsplan for energibruken i bedriften. Totalt kunne industrien ha strøket kostnader på mer enn 1,5 milliarder årlig ved å ha fokus på energiledelse, sier områdeleder Industri i Enova, Marit Sandbakk.

Mange lukker øynene

84 prosent av de små og mellomstore industribedriftene mener de har et bevisst forhold til energibruk i produksjonsprosessen. Likevel har færre enn tre av ti små og mellomstore industribedrifter planer om å gjennomføre energireduserende tiltak det kommende året.

– Det paradoksale er at de fleste store utgiftsposter er innom ledende organer i en bedrift før de vedtas. Når det kommer til energiutgifter, lukker imidlertid mange øynene og betaler istedenfor å se hvordan man kan utnytte ressursene på best mulig måte, sier Sandbakk.

Energibruk på agendaen

Hensikten med energiledelse er å se på og ta grep om hvordan bedriften kan bruke energi mest mulig effektivt, og hvilken energikilde er mest tjenlig formålet en har. For de fleste bedrifter vil energiledelse bare være snakk om å sette energibruk på agendaen.

– Energieffektivitet gir bedriften en rekke konkurransefortrinn. Fremtidens bedrifter må være energieffektive for å hevde seg. Dette håper vi flere bedrifter vil få øyene opp for fremover, sier Sandbakk.

Nytt industriprogram

Industrien står for 35 prosent av den totale energibruken i Norge. Enova har introdusert et nytt program for industrisektoren som skal hjelpe bedrifter med å se hvilke muligheter som finnes for energisparing i bedriften. I starten uten større investeringer – og etter hvert mer målrettet gjennom egne handlingsplaner for gjennomføring av tiltak.

– Det at industrien har et bevisst og aktivt forhold til bruk av energi, kan bety mye både for bedriften og miljøet. Vi ønsker å hjelpe industrien til å ta de grønne valgene, og håper det nye programmet kan bidra til dette, sier Sandbakk.

For mer informasjon, kontakt:

Marit Sandbakk, Områdeleder Industri i Enova. Telefon: 470 12 326, e-post: marit.sandbakk@enova.no