EQT selger Plantasjen til Apax

EQT III (”EQT”) selger Plantasjen til fond forvaltet av Apax Partners (”Apax”) etter å ha tredoblet selskapets omsetning under EQTs eierskap

EQT kjøpte Plantasjen i oktober 2001. Selskapet har siden ekspandert til det svenske og finske markedet, etablert 45 nye butikker og er i dag den ledende kjeden i Norden med 72 butikker i Norge, Sverige og Finland. Samtidig har selskapet fokusert på forbedringsprogrammer for å effektivisere driften og organisasjonen.

Disse initiativene har ført til sterk vekst og økt inntjening. Plantasjens salg har økt fra NOK 840 millioner i 2001 til et forventet salg på cirka NOK 2 500 millioner i 2006. Samtidig har Plantasjens EBITDA økt fra cirka NOK 100 millioner i 2001 til en forventet EBITDA på godt over NOK 300 millioner i 2006.

Selskapets butikker gir kundene et bredt utvalg av produkter som dekker deres behov for hage og terrasseprodukter samt snittblomster og innendørsplanter. Plantasjens butikker er bygd på et veletablert konsept som baserer seg på kundeatferd, lett tilgjengelighet, stor kapasitet og konkurransedyktige priser.

”Under EQTs eierskap har Plantasjen utviklet seg til den ledende hagesenter kjeden i Norden gjennom fokus på en aggressiv ekspansjonsstrategi, fokus på rendyrking av driften, utvikling av organisasjonen samt klar selskapsstyring. Plantasjens ledelse støttet av styret ved styreleder Tore Thorstensen har levert resultater over EQTs forventinger”, sier Christian Sinding, partner hos EQT Partners som er rådgiver til EQTs fond.

”EQT la en klar strategi i forbindelse med oppkjøpet i 2001 som vi har fulgt. Vi setter stor pris på Apax som ny eier av Plantasjen og de har gitt uttrykk for at de vil følge selskapets strategi om å ekspandere til nye geografiske markeder. Vi ser fram til å arbeide videre på våre attraktive framtidige vekstmuligheter”, sier Håkan Eriksson, konsernsjef for Plantasjen.

Salget er betinget av godkjennelse fra relevante konkurransemyndigheter

Merrill Lynch og SEB Enskilda har vært finansieller rådgivere og Steenstrup Stordrange har vært juridisk rådgiver til EQT og Plantasjen på denne transaksjonen.