Report this content

Pressemelding: European Security Advocacy Group (ESAG) lanserer sin første TV-kampanje 1. oktober 2004 Etter en rekke terroristangrep lanserer ESAG en 13-ukers TV-kampanje med tema: "Det er ingen fremtid i terrorisme". Budskapene i de 30 sekunder lange TV-innslagene vil gjenspeile flere av poengene fra ESAGs aviskampanje som har gått i 12 europeiske land siden høsten 2003. - Vi ønsker å få flere til å tenke over det meningsløse i terrorisme, sier ESAGs talsperson Jorg Borgwardt. - Vi vil snakke med alle - opinionsledere, beslutningstagere og befolkningen generelt, for å skape forståelse for hvor viktig det er at myndigheter i forskjellige land bekjemper dette økende problemet. TV-kampanjen skal vises på nasjonale TV-stasjoner i 10 europeiske land, og i en TV-kanal som dekker hele kontinentet. Hvert innslag vil fokusere på ett spesifikt aspekt av terrorisme, og på hvordan det ødelegger livene til uskyldige ofre. Voldshandlinger vises ikke. Filmene viser kun farene ved terrorisme, særlig i Europa. Jorg Borgward forteller at 32% av alle terrorangrep i verden de siste 10 årene har funnet sted i Europa. Tragediene i Spania og Russland er de siste eksemplene på dette. Han legger til at ESAGs avis- og TV-kampanje speiler en økende bekymring blant befolkningen i Europa for terrortrusler, og dermed behovet for tettere samarbeid, kommunikasjon, koordinering og lovgivning for å bekjempe problemet. En studie om holdningene til terrorisme ble foretatt i 10 europeiske land av TNS/Sofres på oppdrag av ESAG i juli i år. Resultatene gir viktige mål på hvor stor innvirkning terrorisme har, både på globalt, regionalt, nasjonalt og individuelt nivå. Et sammendrag av resultatene ligger på ESAGs nettside - www.esag.info. Her finnes også ESAGs budskap, kilder til informasjon og veiledning til handling mot terrorisme. For ytterligere informasjon, kontakt: Jorg Borgwardt, Europeisk talsperson for ESAG Tlf./faks: 0031 352 26 49 32 32 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/01/20040930BIT21770/wkr0001.pdf Pdf vedlegg