Bagasjeforsinkelser tar helt av

Report this content

Rekordår for utbetalinger etter bagasjeforsinkelser, i følge Europeiske Reiseforsikring. Pakk smart og riktig for å unngå bagasjetrøbbel.

Nordmenn reiser oftere, lengre og til mer eksotiske steder. Flere flyselskaper, hyppige avganger og stort tilfang av billigbilletter gjør det mulig med flere helgeturer til Barcelona, Paris, Reykjavik, Roma og Praha, i tillegg til de vanlige ferieturene.

2007 er tidenes rekordår også når det gjelder erstatninger for forsinket bagasje. Europeiske Reiseforsikring utbetalte nær 27 millioner kroner i erstatninger mot 19,5 millioner kroner i 2006.

Husk medisiner og nøkler i håndbagasjen
Det er flere gode råd for å redusere skadevirkningene hvis bagasjen din skulle forsvinne. Medisiner, verdisaker, nødvendige toalettsaker og hus- og bilnøkler bør alltid være i håndbagasjen.

- Vi har sett eksempler på at det skaper store problemer for folk når de kommer frem til destinasjon og savner kofferten som inneholder livsviktige medisiner. Andre kommer tilbake til Norge og kommer seg enten ikke inn i bilene eller ikke inn i hjemmene sine fordi bil- og husnøklene ligger i kofferten som ikke har kommet fram, sier ass. informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring og If.

Riktig koffert og merking
- Det er viktig å velge riktig koffert, merke den godt og pakke smart. Slik er det mulig å unngå de verste fellene, sier Cathrin Wester Kyrre, fagansvarlig i Europeiske, som har satt opp de beste pakkerådene:

* Velg solid koffert, med lås og kode. Såkalt "magebelte" rundt kofferten kan være med å forhindre at kofferten åpner seg under transporten.

* Kofferten bør ha fast merkeordning. Løse navnelapper kan falle av. Husk også navnelapp inni kofferten.

* Velg alternative farger til sort på koffert eller bag når du skal kjøpe ny. Lag et kjennemerke slik at du kjenner kofferten lett igjen på bagasjebåndet. Da unngås forvekslinger.

* Unngå å legge tyveriutsatte eiendeler - som for eksempel smykker, kamera, mobiltelefon og lignende - i kofferten. Det samme gjelder støtutsatte gjenstander.

* Unngå glassflasker i innsjekket bagasje. Kjøp tollfrie varer ved ankomst eller kjøp plastflasker hvis det er mulig.

Hva skal med i håndbagasjen?

* Medisiner, bilnøkler, husnøkler, nødvendige toalettsaker (husk at flasker ikke må inneholde mer enn 100 ml)

* Skjøre gjenstander, smykker, PC, mobiltelefoner, elektronisk utstyr.

* Husk at hattehyllene ofte blir svært fulle. Tenk på at PC'en lett kan komme i klem eller utsettes for støt når den ligger der. Skal PC med på turen kan den for eksempel plasseres under stolsetet foran deg.

* Familier som reiser med små barn bør pakke mat for et døgn eller to i håndbagasjen.

Emballering
* Pass på skikkelig emballering av både golf- og skiutstyr før du ekspederer det som bagasje.

Oslo, 19. februar 2008

Kontaktperson:
Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør Europeiske Reiseforsikring og If, mobiltlf 92 89 37 19