Pressemelding: Menn på syketoppen i utlandet - kvinner på topp i Norge

Report this content

Pressemelding: Menn på syketoppen i utlandet - kvinner på topp i Norge 55 % av alle som ble alvorlig syke eller innblandet i ulykker i utlandet i 2003 var menn, viser statistikk fra Europeiske Reiseforsikring. Dette er i kontrast til Norge, der kvinner er hyppigere brukere av helsetjenester enn menn. En fersk statistikk fra Europeiske Reiseforsikring, som forsikrer nærmere 5 av 10 nordmenn på reise, viser at menn søker lege og innlegges hyppigere i sykehus under reise enn kvinner. Nær 2.000 av sakene som er undersøkt ble behandlet av selskapets alarmsentral, og alle gjelder alvorlig sykdom og ulykker. - Menn stod for 55 % av alle sakene, og for 56 % av alle sykehusinnleggelsene i utlandet. I Norge stod mennene i 2002 for 45 % av sykehusinnleggelsene. Ser man på antall ganger lege oppsøkes pr. år i Norge, er også kvinnene overrepresentert med 4,7 mot mennenes 3,0 henvendelser, sier Sverre Kjølstad, lege og medisinsk fagdirektør i Europeiske Reiseforsikring.. Kjølstad finner tallene i undersøkelsen overraskende sett i forhold til sykdomsbildet i Norge. En sveitsisk undersøkelse har imidlertid vist samme tendens. - Ser man på de spesielle diagnoser, er det ikke uventet hjertelidelser og hjerneslag som gir utslag. Av dem som ble rammet av hjertelidelser var 63 % menn. Når det gjelder hjerneslag var andelen menn 65 %. Menn er også overrepresentert når det gjelder ulykker. Spesielt hodeskader er utslagsgivende, da menn står for 64 %, og kvinner kun 36 %. Når det gjelder de vanligste sykdomsgruppene som turistdiaré og luftveisinfeksjoner, er det ingen kjønnsforskjell, sier Kjølstad. I følge Kjølstad er det vanskelig å si eksakt hva grunnen er til at menn er overrepresentert når det gjelder sykdom og ulykker i utlandet. - Av dem som er friske nok til å reise, vil mennene være mer utsatt, fordi de rammes hyppige av hjerte- og karsykdommer enn kvinner. Tallene kan også tyde på at eldre kvinner med sykdommer hører mer på legens råd, og i sterkere grad velger å være hjemme i Norge når helsen skranter, sier Kjølstad. Han sier at tallene også kan antyde at menn er noe mer uforsiktige på reise, enten det gjelder trafikk, risikosport eller adferd. Kjølstad råder menn med tidligere hjerte- karsykdommer i større grad til å oppsøke lege før avreise, og være villige til å lytte på legeråd. Oslo, 11. juni 2004 Kontaktpersoner Europeiske Reiseforsikring: Sverre Kjølstad, lege og medisinsk fagdirektør, mobiltlf. 928 26146 Emma Elisabeth Vennesland, informasjonssjef, mobiltlf. 928 93719 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/11/20040611BIT20150/wkr0006.pdf Pressemelding i pdf format