Skityver herjer i påskefjellet

Report this content

Det stjeles skiutstyr for 8-10 millioner kr i sesongen, i følge beregninger fra Europeiske Reiseforsikring. Påsken er høysesong. Ski som står utenfor varmestuer og afterski-steder mest utsatt. Europeiske foreslår skigarderober på store skisteder i Norge.

- Ikke overraskende er det i forbindelse med vinterferie og påskeferie vi får innmeldt flest skityverier, sier ass. informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring. - Svært mange av tyveriene skjer i Norge, og derfor ser dette i høy grad ut til å være et norsk problem. Det er mer enkeltstående tilfeller fra Sverige, og Mellom-Europa, sier hun.

I følge Europeiske er det noen fellestrekk ved tyveriene i Norge. - Ofte skjer tyveriene mens folk er innom varmestuene i bakkene for en hvil eller toalettbesøk. Skiene plasseres utenfor, og når eierne kommer tilbake 5 minutt eller en halvtime senere, er skiene borte, sier Vennesland.

Ski stjeles under afterski-besøk
En hyggelig del av skiferien er afterski. - Det er tydelig at skityvene er godt kjent med dette, og at flere har "spesialisert" seg nettopp på slike tyverier. De henger rundt de mest populære stedene for å plukke ut de rette skiene og snøbrettene, og de vet at de har forholdsvis god tid da afterski-besøkene ofte varer et par timer. Både alpinski og snøbrett med høy verdi forsvinner utenfor pubene. Det viser at skityvene er ganske kvalitetsbevisste. Tyveri av ski utenfor hyttene om natten forekommer også, sier Cathrin Wester Kyrre, fagansvarlig i Europeiske Reiseforsikring.

Opprett skigarderober på afterski-steder
Europeiske Reiseforsikring oppfordrer skianlegg og afterski-stedene til å tenke nytt for å redusere tyveririsikoen for sine kunder. - Kanskje burde de introdusere en form for skiparkering i bakkene og en skigarderobe med innlevering av ski mot gardrobelapp på afterski-stedene neste sesong. Også større kapasitet på låsbare stativer i skianleggene ville vært positivt, sier Kyrre.

Skill skiene
- Det er meget kjedelig å bli frastjålet skiutstyret sitt midt i skiferien. Vi vil anbefale at folk bruker skistativene som er utenfor varmestuene. Bruk gjerne wirelås og skill skiene. Samlet par er mer fristende enn om tyven finner bare en enkelt ski. Skal du på afterski kan det også være fornuftig å plassere skiene i bilen eller på annet låsbart sted. Om nettene bør ikke skiene stå ute, men plasseres i boder eller inne i hyttene, sier Cathrin Wester Kyrre i Europeiske Reiseforsikring.

Eksempler på tyverier:

- Tyveri av jakke fra krakk på After ski/Off piste bar. Hovden. Verdi kr 6.000.

- Tyveri av hjelm, skibriller, votter fra hylle på Gaiastova, Hafjell. Stod 1 m unna. Verdi kr 4.758.

- Ski og utstyr låst inn i skiboks mens opphold afterski. Ved tilbakekomst 2,5 t senere hadde det vært innbrudd i skiboks. Tre par carvingski, ett par staver og en støvelbag. Verdi kr 19.000. Sälen, Sverige

- Slalåmski og staver stjålet utenfor Gaiastova, Hafjell. Plassert i skistativet utenfor. Verdi kr 6.999.

- Slalåmski stjålet uten Hemsedal Kafé. Verdi kr 7500.

- Tyveri av ski plassert i skistav utenfor varmestue på Kongsberg skisenter. Fantes ikke låsbart skistativ. Var på toalettet, og borte i 10 minutter. Verdi ski kr 8.000.

- Tyveri av ski i bakken på Hemsedal skisenter. Ett kvarters pause. Plasserte ski i skistativ like ved. Ski borte, mens staver stod igjen. Verdi kr 5.000.

- Tyveri slalåmski og staver utenfor skipub. Trysil. Verdi kr 5000.

- Tyveri av helt nye slalåmski. Hemsedal. Verdi kr 2.499.

Oslo, 17. mars 2008
Kontaktperson Europeiske Reiseforsikring: