Vaksinering under graviditet kan gi problemer

Report this content

Flere gravide kvinner avbestiller reisene sine fordi flere vaksiner er uforenelig med graviditet. Vaksinering bør gjøres i forbindelse med turbestilling, mener Europeiske Reiseforsikring.

Nordmenn reiser oftere, lengre og til mer eksotiske steder enn tidligere. Ofte planlegges og bestilles reisene i god tid i forveien. Mange kvinner opplever å bli gravid i tiden mellom turbestilling og avreise. Flere vaksiner må unngås under graviditeten, og det er derfor fornuftig å gjennomføre vaksineringen i forbindelse med turbestillingen. Uansett er det en fordel å gjøre unna vaksineringen i god tid i forveien fordi fullvaksinering kan ta lang tid, sier Sverre Kjølstad, lege og medisinsk fagdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Vaksiner
Flere vaksiner bør unngås under graviditeten. Blant disse er gul feber, røde hunder og meslinger og BCG. - Så er du ikke vaksinert før du blir gravid kan dette være en hindring for å reise. Enkelte land krever vaksinering for å slippe inn, mens til andre steder er det sterkt anbefalt å la seg vaksinere. Når det gjelder malaria finnes det ingen god, forebyggende medisin for gravide, sier Kjølstad.

Bør gravide reise?
Det er flere grunner til at gravide bør vurdere om det er fornuftig å reise utenlands under graviditeten. Flyreisen i seg selv, og økt risiko for infeksjoner, blant annet toxoplasmose.

Lange flyreiser
- Flyselskapene har restriksjoner når det gjelder flyreiser og graviditet. Dette varier noe fra flyselskap til selskap, men generelt tillates det ikke å fly hvis du er over 36 uker i graviditeten. Husk å ha med dokumentasjon på hvor langt du er i svangerskapet, sier Kjølstad.

- Det er generelt økt risiko for å få blodpropp på lange flyreiser, og denne øker ytterligere når du er gravid. Personer som tidligere har hatt blodpropp, eller som er disponert for dette, bør derfor unngå lange flyreiser. Det er mulig å redusere risikoen ved å bruke støttestrømper og bevege seg mye under flyreisen, sier han.

Ta blodprøvetest for toxoplasmose
I følge Kjølstad er muligheten for å få toxoplasmose i Syden ganske stor. - Denne sykdommen kan skade fosteret. Mange har hatt sykdommen i sin ungdom, og er da immune. En enkel blodprøvetest hos fastlegen kan fastslå dette.

Økt infeksjonsrisiko
Diaré og luftveis luftveisinfeksjoner er også lettere å få i utlandet. Dette medfører større plager når man er gravid.

Hva dekker reiseforsikringen
Reiseforsikringen dekker kun avbestilling som skyldes sykdom. Og graviditet er i seg selv ingen sykdom. Men dersom man blir syk under graviditeten, som truende abort, ekstrem kvalme og oppkast eller kraftig bekkenløsning vil det være dekket. Betingelsen er at sykdommen krever behandling.

Hva dekker turoperatør/flyselskap
Det finnes faste regler for hva som er dekket. Og disse varierer fra selskap til selskap. I en del tilfeller er det ingen refusjon selv om turen avbestilles god tid i forveien. I andre tilfeller er refusjonen avhengig av hvor lang tid i forveien turen avbestilles. Avbestilling mindre enn 2 uker før avreise gir som regel ingen refusjon.

Oslo, 30. september 2008