Nå kommer ESET Mobile Security for Android Beta

Én av de største sikkerhetstruslene i dag er dine og mine smarttelefoner og lesebrett. Fremdeles er det mange som ennå ikke har sørget for god nok sikring av den verdifulle og sensitive informasjonen disse enhetene gir oss tilgang til. ESET, en ledende leverandør av proaktive antivirus- og sikkerhetsløsninger, utvider nå porteføljen av sikkerhetsløsninger for å beskytte smarttelefoner med den populære Android-plattformen. ESETs Mobile Security tilbys dermed for fleste mobile operativsystemer; nemlig Symbian, Windows Mobile og Android.

I følge ferske undersøkelser fra analyseselskapet Gartner ble det i 2010 solgt mer enn 297 millioner smarttelefoner på verdensbasis. Dette innebærer en vekst på hele 72 prosent siden 2009. Operativsystemet Android står alene for 22,7 prosent av denne totalen. Med den siste versjonen beskytter nå ESET Mobile Security mer enn 60 prosent av smarttelefonbrukere fra eksisterende og fremvoksende sikkerhetstrusler. I følge NetCom er Android for tiden fremdeles på sterk fremmarsj i Norge, og er nå det mest populære operativsystemet for smarttelefoner, kun slått av iOS for iPhone.

– Etter hvert som Androidbaserte smarttelefoner og lesebrett er blitt mer og mer populære, er det flere og flere som benytter dem for lagring av og tilgang til sensitiv informasjon - i mange tilfeller uten at de er klar over risikoen det medfører. I tillegg deles i stadig større grad personlig informasjon over trådløse nettverk. Filer, eposter samt SMS og MMS må derfor ha en høy grad av sikkerhetsbeskyttelse for å hindre misbruk eller at informasjonen faller i gale hender. ESET Mobile Security er vårt tilsvar til den stadig økende sikkerhetstrusselen tilknyttet bruken av mobile enheter, sier Christian Teien Sørensen, Norgessjef i Eurosecure, som representerer ESETs antivirus- og sikkerhetsløsninger i Norge og Norden, og utdyper;

– For mange er det nesten mer kritisk å miste smarttelefonen, enn PCen eller Macen. For de aller fleste representerer smarttelefonen en mye større potensiell trussel, ettersom vi mister eller blir frastjålet telefoner i stadig økende grad. Samtidig er informasjonen ofte like stor på telefonen fordi den samler noe av de viktigste i én og samme enhet, eksempelvis epost, filer, kontaktliste, SMS/MMS og bilder.

De fleste smarttelefoner brukes på daglig basis som kamera, og i tillegg er det mange som ikke tar sikkerhetskopi av informasjonen. Samtidig er det mye lettere å miste eller bli frastjålet telefonen eksempelvis på bussen, trikken eller i drosja ved at det sklir ut av lomma eller veska, mens man selvfølgelig merker det når det gjelder en laptop på flere kilo.

– Det viktigste er at vi mister og blir frastjålet smarttelefoner mer enn noen gang, og dermed mister vi også verdifull og sensitiv informasjon - både privat og på vegne av virksomhetene vi jobber i. I følge en undersøkelse foretatt av Norstat, har faktisk så mange som hver fjerde nordmann mistet eller blitt frastjålet telefonene sine. Det er svært høye tall, og ekstra skummelt er det når man tenker på at de færreste sikrer innholdet på smarttelefonene. Det er derfor helt nødvendig å få opp øynene for det økende trusselbildet når det kommer til god og omfattende sikkerhet, også på mobile enheter som smarttelefoner og lesebrett, sier Christian Teien Sørensen.

Nøkkelfunksjoner for ESET Mobile Security for Android Beta:

Unik oppførselsbasert deteksjon
Gir advarsel om all mistenkelig aktivitet på smarttelefonen. Alle applikasjoner, filer, mapper og SD-minnekort blir kontinuerlig skannet for fremvoksende trusler, inkludert skjulte filer og prosesser.

SMS/MMS antispam
Tillater brukere å definere troverdige kontakter via redigerbar svart- eller hvitlisting, i tillegg til å blokkere meldinger fra ukjente numre.

Avskjæring av samtaler
Denne funksjonen blokkere uønskede samtaler i begge retninger - innkommende og utgående. Dette er et kraftig verktøy spesielt verdifullt for å kontrollere kostnadene ved bruk av telefonen.

Sikkerhetsrevisjon med innebygget oppgavebehandling
Gir informasjon om alle vitale funksjoner, inkludert batteritid, tilgjengelig lagringsplass, pågående prosesser, bluetooth og enhetens synlighet i omkringliggende nettverk.

Frisk, nytt brukergrensesnitt
Skreddersydd grafikk og utforming for en bedre Android-opplevelse.

Android-plattformen er én av de mest sårbare plattformene for smarttelefoner, viser en analyse foretatt av det norske sikkerhetsselskapet Watchcom Security Group. Funksjonene i ESET Mobile Security for Android bidrar til å øke den tradisjonelle sikkerheten, i tillegg til at løsningen også gir ytterligere sikkerhet på smarttelefonen i form av avansert oversikt over telefonens interne prosesser, samt muligheten for å blokkere SMS, MMS og samtaler som inneholder skadelig kode eller på annet vis er uønsket.

– Disse funksjonene bidrar til å åpne muligheten for å utnytte fordelene ESET tilbyr, eksempelvis ved å konkret blokkere samtaler eller stoppe utsendelse av reklame eller skadelig kode på SMS eller MMS. Flere eksperter innenfor mobil sikkerhet hevder at én av de store sikkerhetstruslene er nettopp angrep ved hjelp av SMS for deretter å hente ut sensitivt innhold fra smarttelefonene. Gjennom mange av disse telefonene har man reelt sett tilgang til like mye informasjon som på enhver laptop, Sier Christian Teien Sørensen, og avslutter;

Mange er flinke til å installere og oppdatere antivirus på datamaskinen, mens færre tenker over at mye av den samme type informasjon er lagret på mobiltelefonen. Man synkroniserer telefonen med datamaskinen og laster ukritisk ned ulike applikasjoner på den. Det er naivt å tro at kriminelle ikke benytter seg av disse mulighetene så fort det finnes svakheter i infrastrukturen og alle porter så å si er åpne. Så tenk igjen, hvis du ikke tror det.

Nøkkelfordeler med ESET Mobile Security for Android Beta:

Antityveri-system
Flere lag med sikkerhet tillater at brukeren kan holde svært god kontroll på informasjonen lagret på smartelefonen, i tilfelle den skulle bli stjålet eller mistet.

GPS-lokalisering
Lokaliserer stjålne eller mistede telefoner ved en fjernkontrollert kommando.

Fjernlåsing
Fjernblokkerer smarttelefonen for å forhindre uautorisert tilgang til informasjon lagret på telefonen.

Fjernsletting
Fjernsletter all lagret informasjon på smarttelefonen, inkludert kontakter, meldinger og minnekort ved en enkel SMS-kommando.

Beskyttelse ved avinnstallering
Sikrer smarttelefonen mot uautorisert avinnstallering av ESET Mobile Security.

Anders Nilsson, nordisk sikkerhetsekspert i Eurosecure
Telefon: + 46 303-21 11 10
Mobil: + 46 70-611 10 52
Epost:
anders@eurosecure.com

For mer informasjon om ESETs antivirus- og sikkerhetsløsninger, se http://www.esetnorway.com/

Om ESET:
ESET ble etablert i 1992, og er i dag en ledende utvikler av sikkerhetsløsninger for både bedrifts- og privatmarkedet. Som markedsleder innen såkalt proaktiv detektering av skadelig kode har ESET NOD32 Antivirus verdensrekord i antall Virus Bulletin VB100 Awards ved å aldri gå glipp av en såkalt In-the-wild-orm eller virus (siden oppstart av testingen i 1998).

Om Eurosecure:
Eurosecure er nordisk representant og innehar eneretten på distribusjon av ESETs sikkerhetsprodukter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færeøyene. Selskapet er en del av Scandinavian Security Service AB.