Nå kommer Facebook Timeline og det øker svindelrisikoen drastisk

Om du bruker Facebook regelmessig, noe nærmere 3 millioner nordmenn allerede gjør, er sannsynligheten stor for at du har hørt om "Timeline". Dette er Facebooks nye visningsløsning som erstatter den tradisjonelle profilsiden vi kjenner godt fra før. Imidlertid betyr ofte innføringen av nye løsninger og funksjoner at man lett blir noe forvirret - og det gjør deg til et enkelt offer for et voksende antall Timeline-svindler.

– Dette må være en av årets store nyheter, i hvert fall så langt, ettersom det direkte angår over halvparten av Norges befolkning. I dag finnes det hele 2 561 820 aktive norske brukere på Facebook, som har vært aktive den siste måneden, i følge socialbakers. Medregner vi de som er innom noe sjeldnere, er antallet rundt 3 millioner. De aller fleste av disse har ikke manuelt aktivert Timeline og vil derfor påvirkes direkte av den nært forestående omleggingen. Tidligere har Facebook gjort implementeringen av denne typen funksjonalitet gradvis, og ofte land for land, og derfor har de færreste her til lands blitt påtvunget Timeline ennå. Det er likevel grunn til å tro at det vil skje veldig snart og da er det viktig å være klar over de medfølgende farene, særlig dersom man ikke ønsker å få Timeline, slik tilfellet er for mange, sier Christian Teien Sørensen, Norgessjef i Eurosecure, som er norsk og nordisk representant for IT-sikkerhetsselskapet ESET, som blant annet utvikler antivirus- og sikkerhetløsningene ESET NOD32 og ESET Smart Security 5.

– Denne uken rapporterte Inside Facebook 16 tilfeller av Timeline-relaterte svindelsider som i løpet av kort tid totalt har fått godt over 71 000 "likes". Og i skrivende stund fyker dette tallet videre til værs. Den største, med om lag 20 000 likes, har vært her i bare et par uker – men hele tiden dukker det opp stadig nye – så her er det grunn til å være påpasselig. Disse sidene er også blant toppresultatene når man søker på "timeline" på Facebook, og siden vi nordmenn er vanemennesker – som ikke liker for store forandringer – og ofte vil søke tilbake til det vante, vil dette trolig i større grad være en trussel for oss. Vi tror liksom ikke at noen der ute egentlig vil skade oss eller at de er ute etter akkurat mine data eller min informasjon.

Sårbarheter – med brask og bram
Hittil har bare et begrenset antall norske brukere tatt i bruk Timeline, da det foreløpig har vært valgfritt. I løpet av kort tid vil alle Facebook-brukere måtte gå over fra den tradisjonelle profilvisningen til den nye Timeline-visningen, hvis ikke Facebook plutselig skulle endre strategi, noe som virker svært lite sannsynlig, da de har jobbet mye med dette i lang tid.

– Timeline ble lansert med brask og bram på Facebooks F8-konferanse i midten av september og relativt kort tid etterpå ble Timeline gjort tilgjengelig for utviklere og spesielt interesserte. Likevel ble det først tilgjengelig for de fleste av oss i desember ved manuell aktivering, men svært få har manuelt tatt i bruk Timeline, og i tillegg finnes det en stor andel både i Norge og internasjonalt som ikke vil ha Timeline i det hele tatt – noe som har skapt en rekke protestgrupper – som ikke ønsker at Timeline skal påtvinges. Fortsatt er det imidlertid mange som ikke har fått Timeline i Norge, og det er disse sårbarhetene svindlerne ønsker å utnytte, sier Christian Teien Sørensen i Eurosecure, og tillegger:

Timeline gir svindelmulighet
– Det er selve omleggingen som skaper svindelmuligheten. Når dette skjer blir forvirringen stor og vi ser derfor at svindelforsøkene øker. Først og fremst fordi mange ikke vil like den nye visningen, og dermed ønsker å gå tilbake til den gamle. Mange vil derfor spørre seg om det går an å gå tilbake. Det er her svindelforsøkene og folkene bak vinner terreng, ved å tilby korrupte lenker på Facebook som lover tilbakestilling av profilvisningen.

– Stort sett alltid når det kommer nye apper og ny funksjonalitet, som eksempelvis Timeline på Facebook, er det mange som hevder at de kan hjelpe deg både med å få det som er nytt eller å fjerne det. I dette perspektivet er det viktig å være klar over at det har eksistert legitime nettsteder og webapper som har kunnet hjelpe deg å aktivere og fjerne Timeline så lenge den var i beta, men nå som Timeline rulles ut til alle, har vi foreløpig ikke funnet noe legitimt, da Facebook har bestemt at nettopp alle skal ha Timeline, sier Christian Teien Sørensen.

Det finnes ikke et Timeline-kontor
Bildet illustrerer en korrupt Facebook-side som tilrettelegger for at man skal klikke "liker" før man fortsetter "avinstalleringen" av Timeline. Siden ser reell ut, med et tilsynelatende allerede stort antall andre Facebook-brukere som liker den, noe som bidrar til at den virker autentisk. Etter en prosess i flere steg, deriblant hvor du må invitere alle dine venner til å like siden, får man omsider denne meldingen: "Wait For Few Days Your Request Will be forwarded To The Timeline Office".

– Forhåpentligvis er det få der ute som faktisk tror det finnes et eget Timeline-kontor... Likevel lar dessverre mange seg lure, og derfor er det viktig å være kritisk, særlig i forhold til denne typen sider i tiden fremover, påpeker Christian Teien Sørensen i Eurosecure, og tilføyer:

– Hittil har ikke Facebook vært i stand til å holde tritt med å håndheve og rydde opp i disse svindlene. Det har heller ikke kommet advarsler på Facebooks sikkerhetsside vedrørende krav om å deaktivere Timeline, og det fremkommer heller ikke av facebook.com hvorvidt Timeline i det hele tatt kan bli fjernet. Med mindre Facebook forandrer mening og gjør Timeline valgfritt, er sannheten at du blir nødt til å leve med Timeline, og unngå fristelsen for å klikke på linker som lover å deaktivere, fjerne eller slå av Timeline – da det rett og slett ikke er verdt risikoen.

Det finnes riktignok enkelte legitime sider som beskriver metoder for å fjerne Timeline.

– Disse fungerte imidlertid kun mens Timeline ennå var i betaversjon – altså på prøvestadiet – og lenket til en applikasjon, noe Timeline ikke er lenger. Disse metodene fungerer derfor ikke lenger. Man kan derimot lure Facebook til å ikke ha Timeline-visning ved å bruke en eldre versjon av nettleseren, eller ved å få nettleseren til å emulere en eldre versjon, eksempelvis med Firefox User Agent Switcher. Dette fjerner eller deaktiverer riktignok ikke Timeline i seg selv, og forhindrer heller ikke at Facebook-profilen din vises med Timeline-visning hos andre brukere, påpeker Christian Teien Sørensen i Eurosecure.

Om ESET
ESET ble etablert i 1992, og er i dag en ledende utvikler av sikkerhetsløsninger for både bedrifts- og privatmarkedet. Som markedsleder innen såkalt proaktiv detektering av skadelig kode har ESET NOD32 Antivirus verdensrekord i antall Virus Bulletin VB100 Awards ved å aldri gå glipp av en såkalt In-the-wild-orm eller virus (siden oppstart av testingen i 1998).

Om Eurosecure
Eurosecure er nordisk representant og innehar eneretten på distribusjon av ESETs sikkerhetsprodukter i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og Færeøyene. Selskapet er en del av Scandinavian Security Service AB.