DNB og EVRY inngår avtale tilknyttet Vipps Faktura

(Oslo, 20 november 2016) DNB og EVRY har inngått et nytt samarbeid tilknyttet fakturabehandling i Vipps. En ny samarbeids- og distribusjonsavtale mellom partene skal føre til redusert antall papirfakturaer. EVRYs Multikanal-tjeneste med fakturahotell og ulike distribusjonskanaler skal få flere kunder til å ta i bruk Vipps Faktura.

DNB  tilbyr nå enkel og sikker fakturabetaling via Vipps, hvor brukerne kan velge å få tilsendt en ferdigutfylt faktura til appen i stedet for papirfaktura eller e-faktura. Avtalen med EVRY skal bidra til å gi DNB en rask markedsekspansjon med økt bruk hos både bedrifter og privatpersoner. Ifølge avtalen kan begge parter tilby EVRYs nå Vipps-klare ”fakturahotell”-løsning til respektive kunder.

– Vipps har fått en fantastisk mottagelse, både av virksomheter og sluttbrukere. Tjenesten utvides nå med fakturabetaling som lanseres i begynnelsen av november. Løsningen gir enklere betaling, raskere oppgjør og bedre kontantstrøm. Alt via mobilen, som er blitt den foretrukne kanalen. Ved å ta i bruk EVRYs digitale fakturadistribusjon og informasjonsregistre, vil vår markedsekspansjon kunne skyte ytterligere fart, sier Vipps-sjef Rune Garborg i DNB.

– Det er blitt avgjørende å møte kunder gjennom digitale kanaler. Vipps Faktura er en svært brukervennlig tjeneste, og kommer til å bli en attraktiv løsning for betaling og fakturadistribusjon. Vi er glade for denne nye samarbeids- og distribusjonsavtalen, som passer godt inn i EVRYs ambisjon om å skape digitale fortrinn for våre kunder og tilby samfunnsnyttige tjenester. Vipps Faktura er en brukervennlig innovasjon, som i tillegg til en bedre bankopplevelse for sluttbruker gir økt effektivisering, betydelige kostnadsreduksjoner og samfunnsnyttige gevinster, sier Wiljar Nesse, konserndirektør i EVRY Financial Services.

Løsningen baserer seg på EVRYs Multikanaltjeneste som tilbyr fakturautstedere et fakturahotell og brukes av et stort antall private og offentlige virksomheter med behov for volumutsendelse av fakturaer. I løsningen lagres fakturaene, gjøres tilgjengelige og distribueres til mottakere gjennom ulike kanaler. Gjennom avtalen med DNB vil Vipps Faktura inngå som ny kanal i EVRYs distribusjonsportefølje. Produksjonen utføres automatisert av EVRY basert på fakturadata fra oppdragsgiverne. EVRY håndterer årlig cirka 60 millioner fakturaer på vegne av sine kunder.

Kontaktpersoner
Viola Hellström, VP Communications, Financial Services, EVRY, tlf. + 46 73 708 17 27
Vidar Korsberg Dalsbø, Kommunikasjonsrådgiver, DNB, tlf. +47 993 80 389

Om Vipps
Vipps er utviklet av DNB og ble lansert i mai 2015. I dag bruker over 2 millioner nordmenn Vipps, og over 16 000 bedrifter, lag og foreninger har tatt i bruk tjenesten. Foruten Vipps Faktura, der man kan betale regninger i løpet av et par sekunder, har Vipps lansert en rekke andre nyheter den siste tiden. Du kan snart bruke Vipps i automatisk betaling på f.eks. Flytoget (Beacon-teknologi). Vipps har kommet med betaling i fysiske butikker, i nettbutikker og for kundeservice og telefonsalg. Tjeneste er også brukt med stor suksess i innsamlingsaksjoner som TV-aksjonen og Operasjon Dagsverk.

EVRY er ett av de ledende IT-tjeneste- og programvareselskap i Norden, med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2017 en omsetning på NOK 12,6 milliarder og 8 800 ansatte i ni land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og selskapet er notert på Oslo Børs. www.evry.com