EVRY lanserer nytt vekstinitiativ

EVRY etablerer ny enhet for å fange vekstpotensialet i markedet for skytjenester. Den nye enheten får navnet EVRY Cloud Services, og vil bli ledet av Tuomo Louhivuori. Louhivuori vil rapportere til konsernsjef Björn Ivroth og går inn i konsernledelsen.

Ifølge IDC vokser investeringene i skytjenester med 15,5 prosent i 2016, en vekst som er ventet å fortsette i årene fremover. Innenfor deler av markedet, som infrastrukturtjenester knyttet til «public cloud», er veksten enda større. De fleste virksomheter vurderer i ulik grad overgang til skytjenester. Dette er imidlertid en strategisk beslutning med en høy grad av kompleksitet og operasjonelle utfordringer. EVRY opplever derfor en økende etterspørsel etter rådgivning og tjenester knyttet til dette området. Med etableringen av EVRY Cloud Services ønsker EVRY å utnytte sin dype og brede erfaring fra infrastrukturområdet, og kombinere denne kompetansen med leveranse av ledende teknologier for skytjenester.

−EVRY er på en veldig spennende reise der målet er å gjøre selskapet til en enda mer offensiv aktør. I nært samarbeid med IBM har vi tatt et stort skritt fremover og skapt et unikt tilbud av skytjenester i det nordiske markedet. Nå tar vi noen nye skritt for å komplettere vårt tilbud av skybaserte plattformer. Vi skal kombinere konkurransekraften vi allerede har opparbeidet med utvikling av eksisterende portefølje, samt nye initiativ innenfor områder med stor etterspørsel og sterk vekst. Jeg er glad for at Tuomo Louhivuori ønsker å lede denne satsingen. EVRY Cloud Services handler om å skape digitale fortrinn for våre kunder. Med et komplett tilbud av skytjenester og høy kompetanse skal vi hjelpe våre kunder med å utvikle konkurransekraft og kapre markedsandeler, sier konsernsjef Björn Ivroth.

EVRY Cloud Services skal bistå virksomheter i transformasjonen fra tradisjonell og kostbar IT-drift og over til dynamiske og skalerbare skytjenester. EVRY skal også hjelpe bedrifter med å integrere skytjenester med andre løsninger, og i tillegg bygge egne tilpassede løsninger basert på disse plattformene.

- Først av alt er jeg glad for å være en del av det mest spennende nordisk IT-selskap for øyeblikket, og føler meg privilegert som får lede EVRY Cloud Services, som blir en slags oppstartsvirksomhet innenfor EVRY. Markedet for «public cloud» er ventet å vokse kraftig, og vår ambisjon er å ta en betydelig del av denne veksten i Norden, sier Tuomo Louhivuori.

Tuomo Louhivuori har tidligere vært Vice President i Tieto, med ansvar for salg innenfor bransjeområdet Telecom, Media og Energi. I Tieto hadde han også flere andre roller, inkludert leder for strategisk salg, etablering av globale tjenester og forretningsutvikling. Før dette var han CIO i det Finske Idrettsforbundet. Tuomo har bakgrunn fra programvareutvikling, og har en mastergrad i «Industrial Engineering and Management» fra Lappeenranta University of Technology, Finland.

Jørn Bremtun
VP Corporate Communications

jorn.bremtun@evry.com

EVRY er et av Nordens ledende IT-konsern med sterk lokal og regional tilstedeværelse i 50 nordiske byer. Gjennom innsikt, løsninger og teknologi bidrar EVRY til å utvikle fremtidens informasjonssamfunn, og på denne måten skaper selskapet daglig verdier til det beste for kundenes virksomhet og samfunnet. EVRY kombinerer høy bransje- og teknologikompetanse med lokale leveransemodeller og internasjonal slagkraft. EVRY har om lag 10 000 ansatte, og selskapet jobber målrettet for å bevise at nordiske kunder betjenes best av de som kjenner nordiske virksomheter fra innsiden. EVRY har en årlig omsetning på nærmere 13 milliarder kroner.