Handelsbanken og EVRY lanserer bankkort for kontaktløs betaling

(Oslo. 21 november 2016) Handelsbanken Norge og EVRY vil lansere bankkort for kontaktløs betaling. Dette innebærer at kunder kan betale kontaktløst med BankAxept-kortet, og beløpet trekkes rett fra lønnskontoen. Nyheten baserer seg på en ny standard som åpner for at mange flere norske butikker åpner for kontaktløs betaling.

Kontaktløs betaling med debetkort er en nyhet i Norge og gjør betaling enda enklere for kundene: Betaling med de nye kontaktløse kortene utføres på mindre enn et halvt sekund, og man trenger ikke å taste PIN-kode på beløp under 200 kroner. Transaksjonen skjer idet kortet holdes over betalingsterminalen.

Ny og nyttig løsning

BankAxept er en nasjonal kortordning eid av bankene, og det mest brukte betalingssystemet i Norge. Den nye standarden for kontaktløse betalingskort fra BankAxept ble annonsert på Finansnæringens digitaliseringskonferanse den 9. juni i år. Allerede nå har Handelsbanken Norge og EVRY på plass en løsning basert på denne standarden. Alle bankens kunder som benytter BankAxept vil kunne ta i bruk de nye kontaktløse kortene. Handelsbanken Norge forventer at de fleste nye debetkort som utstedes i 2017 har BankAxept kontaktløs funksjonalitet.  Handelsnæringen følger den teknologiske utviklingen nøye, og utbredelse av kontaktløs BankAxept er en viktig forutsetning for at flere butikker åpner for kontaktløs betaling.

– Handelsbanken ønsker å lansere nyttige løsninger for kundene våre, og har et godt innovasjonssamarbeid med EVRY. Vi er stolte av å være blant de aller første som lanserer kontaktløse BankAxept-kort, sier kortsjef Anthony Brady i Handelsbanken Norge.

–Handelsbanken posisjonerer seg med dette godt i forhold til den internasjonale utviklingen på betalingsmarkedet. Denne avtalen er viktig for EVRY og bidrar til at markedet åpnes opp for mobil betaling og innovasjon. Alle norske banker er ivrige på å gå over til kontaktløse BankAxept-kort, og det forventes stor vekst i denne type kort i løpet av 2017, sier Christer Jonsson, SVP Card Services, Financial Services i EVRY.

–  EVRY er med sin kunnskap og kompetanse innen betaling en viktig samarbeidspartner til BankAxept i arbeidet med å levere nye betalingstjenester i Norge. Vi jobber tett med EVRY og andre leverandører og ser at tjenester som kontaktløs betaling og mobilbetaling med standarder får en økt utbredelse i det norske markedet, sier Øyvind Apelland, CEO BankAxept.

BankAxept AS er eid av bankene. BankAxept AS skal på forretningsmessig grunnlag utvikle nye betalingsløsninger i nye kanaler. I dette ligger bl.a. utvikling av kontaktløs betaling på kort og mobil, nettbetalingsløsninger og straksbetalinger. BankAxept AS utvikler og forvalter betalingsprodukter for bankene under merkevaren BankAxept.

Kontaktpersoner

Viola Hellström, VP Communications, Financial Services, EVRY, tlf. + 46 73 708 17 27
Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør, Handelsbanken, tlf. + 47 920 16 566
Narve Hansen, pressekontakt og markedssjef, BankAxept, tlf. + 47 409 10 091