NordPool forlenger sentral driftsavtale med EVRY

Nord Pool har i dag fornyet driftsavtalen vedrørende IT-plattformen som er virksomhetskritisk for krafthandel i Nord Pools markeder. Den nye avtalen løper i minimum tre år, og har en verdi av ca 10 millioner kroner pr år.

Med avtalen er EVRY ansvarlig for drift av Nord Pools løsninger for krafthandel i Norden, Baltikum, UK og Europa. Løsningene dekker mottak av bud, oversikt over strømflyt og økonomisk oppgjør mot kunder og banker i ni europeiske land. Driftsavtalen innebærer drift av Nord Pools egenutviklede applikasjoner som har to sentrale oppgaver; kalkulering av daglig spot-priser og økonomisk oppgjør av krafthandelen.

Nord Pool er Europas ledende kraftbørs og tilbyr i dag krafthandel i ni Europeiske land. Samlet handler 370 selskaper fra 20 land i disse markedene, og det omsettes rundt 500 TWh i året i Nord Pools markeder.

Den nye avtalen er utvidet til at EVRY også ivaretar test, overvåking og monitorering. Hvis Nord Pools applikasjoner ikke er tilgjengelige, får det store konsekvenser for kraftmarkedene.

– Denne løsningen er avgjørende for at den daglige handelen av kraft skal fungere. EVRY har en god forståelse for våre behov og er en viktig samarbeidspartner for oss. Den fornyede avtalen har gitt oss bedre forutsigbarhet og en ny og moderne prismodell der vi betaler for faktisk bruk, sier Marie Thuestad, COO i Nord Pool.

– Nord Pool har vært kunde av oss i ti år og vi har driftet deres løsninger for krafthandel i disse årene. Vi er stolte over fornyet tillit og ser frem til å fortsette samarbeidet, sier Kolbjørn Haarr, konserndirektør i EVRY.

Nord Pools applikasjoner har meget høye oppetidskrav og det benyttes derfor tre datahaller med full redundans i alle ledd. Applikasjonene kjøres på en blanding av fysiske og virtuelle servere, noe som gir stor fleksibilitet. I tidsrommet kl. 10.00 -14.00, når priskalkuleringen og oppgjørene utføres på kraftbørsen, har EVRY bemanning parat til å gripe inn dersom uforutsette hendelser oppstår.

Anne Vandbakk
Kommunikasjonsdirektør EVRY Norge

+47 95206545
anne.vandbakk@evry.com

EVRY er Skandinavias ledende leverandør av IT-tjenester med lokal tilstedeværelse i over 50 byer og tettsteder. EVRY satser på bransjer som offentlig sektor, bank og finans, forsikring, helse, energibransjen, olje og gass, produksjonsbedrifter, handel og logistikk, teknologi og kommunikasjon og servicebedrifter. Ved hjelp av bransjekunnskap og teknologisk innsikt skaper EVRY konkurransefortrinn til kundene og bidrar til fremtidens informasjonssamfunn. EVRY har ca. 9 500 ansatte og en årlig omsetning på ca. 12.5 milliarder kroner.