Slik skal du behandle startbatteriet til landbruks- og entreprenørmaskiner når vinteren kommer – Exide og Sønnak har tipsene som sparer deg for både penger og energi

Exide Technologies, som er en global leverandør og produsent av blybatterier til alle slags kjøretøy, deriblant traktorer, gravemaskiner og lastere, kommer med noen enkle tips om hvordan du klargjør og vedlikeholder disse maskinenes startbatteri, slik at det takler vinteren best mulig. Med våre tips unngår du kjedelige overraskelser når maskinen har stått stille i en lengre periode, og sparer dermed både penger og energi!

Startbatteriet i landbruks- eller entreprenørmaskiner som ikke brukes eller vedlikeholdes over en lengre periode, kan gå i stykker før tiden.
– Det finnes ingen nøyaktig oversikt over hvor mange startbatterier som går i stykker helt uten grunn når traktorer og lignende maskiner står ubrukt over lengre tid, men det er ikke få. I de aller fleste tilfellene handler det om at batteriet rett og slett har blitt "glemt" og ikke har fått nødvendig vedlikehold, sier Viktor Ekermo, Product Manager i Exide Technologies Norden.

Det er flere grunner til at du bør vie startbatteriet litt ekstra oppmerksomhet når landbruks- og entreprenørmaskiner skal stå ubrukt over lengre tid. Å la et batteri bli ødelagt før tiden er verken bra for lommeboken eller miljøet og er rett og slett sløsing med tid og energi.
– For å komme ressurssløsingen til livs vil vi derfor gjerne komme med noen enkle tips om hvordan du unngår batteritrøbbel, sier Viktor.

Exides batteritips for landbruks- og entreprenørmaskiner:

• Koble batteriet fra det elektriske systemet om maskinen skal stå ubrukt over lengre tid.

• Tørk av batteriet med en fuktig klut. Hold batteriet rent, og smør inn polene med fett for å beskytte mot oksidering.

• Lad batteriet helt opp om maskinen skal stå ubrukt over lengre tid.

• Oppbevar batteriet kjølig og tørt. Batteriets selvutlading blir lavere jo lavere temperaturen er. Batteriet skal imidlertid ikke oppbevares i minusgrader.

• Vedlikeholdslad batteriet en eller to ganger i lagringsperioden. Pass på å bruke en moderne kvalitetslader som lader batteriet maksimalt uten å overlade det. Sørg for å bruke en lader som er tilpasset det aktuelle batteriet.

• Ved å fullade batteriet iblant med en ekstern, moderne lader også i perioder hvor maskinen er i bruk, forlenger du batteriets levetid og legger til rette for problemfri drift.

• Pass på at batteriet sitter helt fast. Hvis ikke kan det bevege på seg, slik at kabelfester og poler bli utsatt for belastning.

Fakta: Et startbatteri til en landbruks- eller entreprenørmaskin har vanligvis en levetid på flere år, forutsatt at det brukes og vedlikeholdes på riktig måte. Alle batterier har en viss selvutlading, og det fører til at hvilespenningen faller. Et fullt oppladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,7 V. Hvis hvilespenningen faller til under 12,4 V, må batteriet lades. Et utladet batteri kan fryse i stykker ved lave vintertemperaturer. Hvis batteriet ikke holdes fullt oppladet, kan det føre til sulfatering, noe som reduserer kapasiteten. Om batteriet utsettes for ekstreme temperaturer, reduseres også yteevnen.

Exide Technologies er en av verdens største produsenter av batterier og tilbehør til kjøretøybransjen. I Norge selger selskapet produkter også under varemerket Sønnak. Exides batterier og ladere fås kjøpt hos forhandlere av blybatterier til kjøretøy.

Trenger du mer informasjon, kan du kontakte:
Tor Enlid, Marketing Manager i Exide Technologies Norden, Tlf: +46 706 37 07 63, e-post: tor.enlid@exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager i Exide Technologies Nordic/OE Project Manager EU, Tlf: +46 706 37 58 75, e-post: viktor.ekermo@exide.com

www.sonnak.com

Exide Technologies er en global leverandør av energilagringsløsninger for transport- og industrimarkedene. Exides 130 år med teknisk innovasjon i kombinasjon med virksomhet i over 80 land gjør selskapet i stand til å levere kvalitetsløsninger som oppfyller verdens eksisterende og framtidige energibehov. Exide produserer og gjenvinner et bredt sortiment av produkter, og forsyner segmentene Transportation, Network Power og Motive Power med batteri- og energilagringssystemer samt spesialapplikasjoner for mange forskjellige bransjer, herunder jordbruket, bilindustrien, elverk, transport- og spedisjonsnæringen, båtbransjen, materialhåndtering, forsvaret, gruvedrift, forsyningsforetak, UPS-systemer m.m. Exides motto er Powering the World Forward. Selskapets historie og størrelse, sammen med en sterk entreprenørånd, gjør Exide til det rette valget for kunder som vil ha mer enn en ordinær batterileverandør.

Sitater

Det finnes ingen nøyaktig oversikt over hvor mange startbatterier som går i stykker helt uten grunn når traktorer og lignende maskiner står ubrukt over lengre tid, men det er ikke få. I de aller fleste tilfellene handler det om at batteriet rett og slett har blitt "glemt" og ikke har fått nødvendig vedlikehold.
Viktor Ekermo, Product Manager i Exide Technologies Norden.