Disse kan bli Norges beste vekstskaper

Report this content

Bedriftsledere fra 12 selskaper er klare for norsk finale i verdens største vekstskaperprogram, EY Entrepreneur Of The Year.

I jakten på Norges beste vekstskaper kartlegger EY samtlige norske aksjeselskaper. Etter seks regionale kåringer rundt i Norge er nå kandidatene klare for årets norske finale, som finner sted i Oslo 29. november.

Der vil en uavhengig jury kåre vinnere i tre ulike kategorier; industri, handel og tjenester, og en av disse går helt til topps som EY Entrepreneur Of The Year – årets vekstskaper i Norge, og går videre til den internasjonale finalen i Monaco neste sommer. I den nasjonale finalen kåres også Young Entrepreneur Of The Year, Norges beste vekstskaper under 35 år. Årets jury ledes av Åse Aulie Michelet, og består for øvrig av Hilde Midthjell, Harald Tyrdal, Trond Solberg og Harald Norvik.

– Med EY Entrepreneur Of The Year ønsker vi å løfte frem ildsjeler som bidrar med ideer, satser kapital og karriere på å skape varige verdier og arbeidsplasser hele samfunnet har nytte av. Vi står nå igjen med 12 verdige kandidater, som med innovasjonsevne, god drift og klare strategier har bidratt til nettopp dette, sier Terje Andersen, ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i Norge.

Selskap innen industri og tjenester er sterkt representert blant finalistene, og mange er i front på digitalisering. Her finner vi blant annet Kurt-Are Kristoffersen og Truls Martin Aanstad fra Hepro i Nordland, som lager hjelpemidler for eldre og funksjonshemmede, Jesper Melin Ganc-Petersen fra Helseinnovasjons-konsernet i Sandane som utvikler betalingsløsninger for helsesektoren og pasientsky, Christoffer Jørgenvåg fra Red Rock i Kristiansand som utvikler digitale billettløsninger og kran- og løfteutstyr og Sigurd Joakim Juvik fra Baze Technology i Porsgrunn, som driver med dataprogramvare og miljøteknologi.

Bedrifter i lønnsom vekst

Bjørn Tore Brevik, gründer av Apple-kjeden Eplehuset, er også i finalen. Siden starten i Trondheim i 2002 har Eplehuset hatt en eventyrlig vekst. Andre nominerte er Jørgen Evensen og Peter Sandrup fra Betonmast i Oslo, Hans Geelmuyden fra Oslo-baserte Geelmuyden Kiese Gruppen, Trond Frigaard fra Frigaard Gruppen i Sarpsborg, Tor Sydnes og Olav Rune Øverland fra Gabler i Bergen, Ådne Kverneland fra Kverneland Investering i Sandnes/Stavanger, Finn Wilhelm Sinkaberg fra Sinkaberg-Hansen i Nord-Trøndelag, og Svein Rune Gjerde fra Marin Teknikk på Sunnmøre.

– Disse finalistene har hatt en imponerende utvikling, og klart å opprettholde lønnsom vekst år etter år. Sunn forretningssans og strategisk innsikt kombinert med sterk gjennomføringskraft har virkelig skapt resultater for alle disse, sier Terje Andersen.

Flere vekstskapere i nord

For å kvalifisere til EY Entrepreneur Of The Year må vekstskaperens selskap ha minimum 20 ansatte, 20 mill. kr i omsetning og 20 prosent vekst siste to årene. Til sammen 3500 norske aksjeselskaper var kvalifisert, og i år skiller Nord-Norge seg positivt ut.

– Mens de fleste landsdelene enten holder seg på et stabilt antall eller har fått litt flere kvalifiserte har Troms og Finnmark mer enn doblet antall vekstselskaper de siste to årene. Også Nordland har vesentlig flere enn for to år siden. Ikke overraskende er Rogaland et fylke hvor antallet vekstselskaper i samme periode har gått ned, forteller Andersen.

Fakta om EY Entrepreneur Of The Year og finalistene fra 12 selskaper

• EY Entrepreneur Of The Year kårer hvert år Norges fremste vekstskaper. Årets jury består av Åse Aulie Michelet, Hilde Midthjell, Harald Tyrdal, Trond Solberg og Harald Norvik.

• EY Entrepreneur Of The Year arrangeres i mer enn 60 land, og er med det verdens største vekstskaperprogram.

• EY Entrepreneur Of The Year er nå inne i sitt 15. år i Norge og blir arrangert for 30. gang internasjonalt.

• De sterkeste norske kandidatene blir invitert til regionale kåringer i oktober. Totalt 12 av disse går videre til nasjonal finale på Radisson Blu Oslo Plaza tirsdag 29. november, der Norges beste vekstskaper for 2016 kåres.

• Tidligere vinnere: Brynjar Forbergskog i Torghatten (2015), Geir Skaala fra Norsafe (2014), brødrene Aas fra Aas Mek. Verksted (2013), Harald U. Sverdrup i K. A. Rasmussen (2012), Odd Reitan i Reitangruppen (2011) og Petter Stordalen i Nordic Choice Hotels (2010).

EY Entrepreneur Of The Year fokuserer på enkeltpersoner i vekstselskapene. Som en hovedregel må selskapet tilfredsstille «3x20» for å kvalifisere; 20 mill. kr i omsetning, 20 ansatte og 20 prosent vekst siste to år. Juryen vurderer også andre kriterier som evne og potensial for internasjonalisering, innovasjonsevne, innsats for ansatte og lokalsamfunn etc.

For å bli kåret til EY Entrepreneur Of The Year må man ha entreprenørånd, evne til å drive lønnsomt og tenke nytt, ha internasjonale mål samt personlig integritet og påvirkningskraft. Videre må vedkommende ha eierinteresser og inneha en ledende stilling i selskapet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bakgrunnsinformasjon, årets EOY-finalister

1. Hepro AS
    Hepro AS ble stiftet grunnet et udekket behov for hjelpemidler for eldre og funksjonshemmede. Fra sine kontorer på Rognan i Nordland har de bidratt til å gjøre livet enklere for sine brukere i snart 30 år. Truls Martin Aanstad startet i selskapet i 1990 og er i dag økonomidirektør. Kurt-Are Kristoffersen tok over som administrerende direktør i 2015. Selskapet jobber hardt for å komme inn på internasjonale markeder, og produktene selges nå i elleve forskjellige land. De to siste årene har de opplevd en omsetningsvekst på 38 %.
    Kontaktperson: Økonomidirektør Truls Aanstad, mobil 915 40 904

2. Baze Technology
    Baze Technology AS har de siste årene gjort global suksess innenfor bransjen for fornybar energi med OMS programvaren Bazefield.  Programvaren er solgt til mer enn 200 vind- og solparker hos kunder som Statoil, Brookfield, Cubico, Fred Olsen Renewables og Oklahoma G&E, i tillegg til industrikunder som Yara, Aker og Gassco. Virksomheten knyttet til Bazefield ble tidligere i år solgt til Envision Energy.
    Baze Technology AS er også markedsledende på infotainmentsystemer i marine- og offshorebransjen med produktet BazePort, som leveres til kunder som Hurtigruten, Statoil, Vard, Mærsk, Prosafe, ConocoPhillips og BP. Selskapet har datterselskap i Singapore, og de har en klar strategi for hvordan de skal internasjonalisere ytterligere. Vekstskaper Sigurd Joakim Juvik har vært ansatt i selskapet i nesten to tiår og er daglig leder. Han trigges av å skape noe sammen med andre, har sterk innovasjonsevne og er genuint opptatt av at Baze i Porsgrunn skal være et positivt bidrag til det lokalsamfunnet de springer ut fra.
    Kontakt: Sigurd Juvik, sigurd.juvik@bazetechnology.com, mobil 940 00 414

3. Red Rock AS
    Red Rock AS eier Red Rock Solutions AS og Red Rock Marine AS som leverer henholdsvis egenutviklede billetteringsløsninger for kollektivtransportbransjen og totalentrepriser på kraner og løfteutstyr. Christoffer Jørgenvåg, vekstskaper og daglig leder i Red Rock, har bygget opp to selskaper i Kristiansand med basis i kunnskap om digitalisering av arbeidsoppgaver. Selskapene har på få år utviklet en portefølje med produkter som brukes av store virksomheter verden rundt.
    Kontaktperson: Christoffer Jørgenvåg, christoffer.jorgenvag@redrock.no, mob.993 50 606

4. Betonmast AS
    Betonmast AS er et av Norges største privateide entreprenør- og eiendomsutviklingskonsern. Konsernet bygger alle typer bygg for offentlige og private kunder. Selskapet ble etablert i 2006 av Jørgen Evensen og Peter Sandrup, og har på kort tid etablert seg over store deler av Sør-Norge og i Gøteborg. Konsernet består av 13 lokale entreprenørselskaper og et eiendomsselskap. Omsetningen i 2015 var på 4,1 milliarder NOK. Resultat før skatt ble 170,3 millioner NOK. Selskapet har over 850 medarbeidere.
    Kontaktperson: Jørgen Evensen, mobil 906 09 310 eller Peter Sandrup, mobil 915 88 645

5. Geelmuyden Kiese AS
    Geelmuyden Kiese er med sine 150 ansatte Skandinavias største kommunikasjonsbyrå. Fra 2010 til 2014 har selskapet doblet omsetningen. Siden vekstskaper Hans Geelmuyden var med på å grunnlegge selskapet – og bransjen -  i 1989, har de etablert kontorer i Oslo, København, Stockholm og Brussel. Geelmuyden har bistått som rådgiver i store skandinaviske endringsprosesser både i offentlig og privat sektor, og han er mye brukt som foreleser innen strategisk kommunikasjon.
    Kontaktperson: Hans Geelmuyden, mobil 902 03 484

6. Frigaard Gruppen AS

Frigaard Gruppen består av 50 selskaper fordelt på tre forretningsområder – handel og industri, eiendom og investeringer. Gruppen har vokst fra ca. 40 millioner kroner i omsetning i 2004 til ca. 1 milliard kroner i 2015. Grunntanken er å skape bedrifter som skal være konkurransekraftige i det europeiske markedet. Vekstskaper Trond Frigaard startet sin karriere i Sarpsborg Metall AS, et selskap etablert av Tronds bestefar. Frigaard Gruppen har sitt utspring fra Sarpsborg Metall, og Trond eier i dag hele gruppen.
    Kontaktperson: Trond Frigaard, mobil 951 33 616

7. Helseinnovasjon-konsernet
    Melin Holding AS er et av eierselskapene til Helseinnovasjon AS som gjennom datterselskapene Melin Medical, Melin Collectors og PasientSky leverer administrasjons- og betalingsløsninger og utvikler tjenesteløsninger til helsesektoren. Melin Medical ble etablert av marinejeger, offiser og allmennlege Jesper Melin Ganc-Petersen. Virksomheten sprang ut av en idé om å la pasienten ta mer ansvar for egen administrasjon. Selskapet leverer tjenester til 85 % av landets legekontorer og legevakter. På landsbasis håndterer de 50 000 pasienter daglig, og over 12 millioner pasienter i året.
    Kontaktperson: Jesper Melin Ganc-Petersen, mobil 403 22 267

8. Gabler AS
    Gabler er en av Norges ledende kompetansebedrifter innen pensjon, investeringer og forsikringsmegling. Blant selskapets kunder er nærmere 60 pensjonskasser, flere av Norges største finansinstitusjoner, kommuner, energiselskaper, private investeringsselskap og stiftelser.
    I 2000 startet Olav Rune Øverland og Tor Sydnes selskapet som syv år senere fusjonerte med Gabler. I dag arbeider de som konsernsjef og konserndirektør for Gabler. De har jobbet tett sammen i mange år og utfyller hverandre - mens Tor er en faglig sterk ressurs som holder i de store kundeprosessene, er Olav visjonæren med strategiske initiativ som drives av forretningsutvikling. Gabler har i dag over 30 milliarder i investeringer direkte hos kapitalforvalterne globalt, og mer enn 80 milliarder som de overvåker og følger opp for kunder. Gabler har vokst betydelig gjennom det siste året og konsernet vil omsette for over 220 millioner i 2016.
    Kontaktperson: Tor Sydnes, mobil 975 49 191 - Olav Rune Øverland, mobil 950 35 231

9. Kverneland Investering AS
    Kverneland Investering AS består av selskaper som driver innen handel, bil og eiendom. Siden Ådne Kverneland overtok som daglig leder for nesten 30 år siden har han mangedoblet konsernets omsetning. Vekstskaperen har bidratt til at Stavanger-konsernet er tilstede gjennom datterselskaper i de fleste store byer langs norskekysten. Takket være Kvernelands strategiske vurderinger har bildelen av konsernet har vokst til å bli Norges største på Ford og Mazda, og tredje største på Volvo. Kverneland Bil ble i 2015 rangert som nummer 311 i Dagens Næringslivs oversikt over landets 500 største bedrifter.
    Kontaktperson: Ådne Kverneland, mobil 404 08 440

10. Sinkaberg-Hansen
Sinkaberg-Hansen er et oppdrettsselskap med hovedkontor og produksjonsanlegg på Marøya i Nærøy kommune. Virksomhetsområder er settefiskanlegg, oppdrettsanlegg og slakteri. Selskapets strategi er å gjennomføre en kontrollert vekst i hele verdikjeden – fra smolt til ferdig bearbeidet produkt og målet er at Sinkabergs anlegg hele tiden skal være i front med nyeste og beste innen produksjonsmetoder og teknologi.
Finn Wilhelm Sinkaberg etablerte selskapet Sinkaberg Fisk allerede i 1977. Vekstskaperen har hatt en ledende rolle i selskapet siden oppstart og er fortsatt daglig leder i Sinkaberg-Hansen. Finn Wilhelm Sinkaberg har bygd sin virksomhet gjennom snart en mannsalder, og vekstskaperen har kontinuerlig forbedret og tilpasset virksomheten siden 1970-tallet.
 Sinkaberg-Hansen har i dag totalt 170 ansatte, og en omsetningen i 2015 på om lag 1,3 milliarder kroner.  Konsernet er i dag et solid og veldrevet selskap som fortsatt har visjoner om å vokse gjennom tilgang til nye konsesjoner, samt bekjempelse av luseproblematikken.
Kontaktperson: Finn Wilhelm Sinkaberg, mobil 416 97 568

11. Eplehuset
Eplehuset er Norges største forhandler av Apple-produkter med 21 butikker lokalisert i hele Norge. Eplehuset åpnet sin første butikk på Solsiden i Trondheim i 2002, og allerede etter første år var tiden inne for å utvide driften. Selskapets inntektskilde ligger først og fremst i butikk- og servicevirksomheten, og med sine 350 ansatte jobber Eplehuset i dag med å feste en større posisjon i bedriftsmarkedet, samtidig som netthandel trolig vil overta mer og mer fra butikkvirksomheten.
Vekstskaperen Bjørn Tore Brevik startet Eplehuset i Trondheim etter at han lenge hadde hatt en grunnleggende tanke om at Apples produkter burde gjøres mer tilgjengelig for mannen i gata. Som erfaren Apple-bruker hadde Bjørn Tore et klart mål og en sterk tro på at dette skulle bli en suksess. Vekstskaperen har vært aktiv på eiersiden hele veien, og viser et stort engasjement som leder for virksomheten.
Eplehuset har hatt en eventyrlig vekst fra oppstarten i 2002. Med en nær dobling av omsetningen hvert år de siste ti årene, har selskapet tatt en vesentlig posisjon i markedet. I 2015 nådde de milepælen på 1 milliard i omsetning.
Kontaktperson: Bjørn Tore Brevik, mobil 976 59 970

12. Marin Teknikk
Sunnmørsbedriften Marin Teknikk ble etablert i 1981 av Svein-Rune Gjerde og hans far Edvard Gjerde, med et ønske om å forene teori og praksis i maritime konsulenttjenester. I dag er Marin Teknikk et internasjonalt selskap som samarbeider med skipseiere, verft, utstyrleverandører og sikkerhetsselskaper verden over, der forretningsideen er å selge design som er skreddersydd etter kundens ønske.
Vekstskaperen Svein Rune Gjerde har vært i selskapet som ansatt og eier siden oppstarten i 1981. Med utdannelse som skipsingeniør har han med egen innsats skapt et selskap med et svært godt renomme. Svein Rune har hele veien vært driveren som har utviklet relasjoner til nye kunder, og hans evne til å klekke ut nyvinninger og levere kvalitet har ført til at Marin Teknikk i dag er et internasjonalt og foretrukket selskap.
Marin Teknikk har hatt en solid vekst de siste årene med en dobling av omsetningen siden 2013, med driftsinntekter på 194 millioner kroner i 2015. Utfordringene i den maritime sektoren har gjort at selskapet nå er inne i en omstillingsfase med mer fokus på fiskeri, cruise, yacht og offshore mining.
Kontaktperson: Svein Rune Gjerde, mobil 911 89 888

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

EY | Assurance | Tax | Transactions | Advisory

Om EY