«VM i vekstskaping» er i gang i Monaco

Report this content

Entreprenører og innovatører fra nesten 60 land er denne uken samlet i Monaco for EY World Entrepreneur Of The Year. De nordiske vinnerne som deltar er svensk medisinsk teknologiselskap, en dansk distributør av dispenserutstyr for bryggeri, en finsk produsent av skogbruksmaskineri og sist men ikke minst - en norsk eiendomsutbygger.

EY World Entrepreneur Of The Year er verdens største arrangement av sitt slag, og arrangeres i år for 31. gang. Arrangementet finner sted mellom 7. og 11. juni i glamorøse Monaco. Målet med Entrepreneur Of The Year er å identifisere og inspirere verdens mest suksessfulle entreprenører.

• Dette er en gruppe mennesker som er fundamentalt viktig for økonomien, som skaper arbeidsplasser, innoverer og utfordrer eksisterende produkter. Ofte er de også store bidragsytere i egne lokalmiljøer, sier Terje Andersen, sjef for EYs konsulentvirksomhet i Norden.

Dette er de nordiske deltagerne:

Norge: Jørgen Evensen og Peter Sandrup fra BetonmastHæhre

Betonmast ble startet av Jørgen og Peter i 2006 etter at de hadde jobbet sammen i mange år for et stort byggefirma. Ti år senere er BetonmastHæhre den største og raskest voksende privateide bygg- og eiendomsgruppen i Norge. Selskapet har også ekspandert ytterligere ut i Norden.

Helt fra oppstart har firmaet demonstrert en kontinuerlig profitabel vekst. I månedene etter at selskapet vant EYs norske pris for Entrepreneur Of The Year har selskapet doblet størrelsen gjennom fusjonen med Hæhre Isachsen og ytterligere to oppkjøp. Også de nye medlemmene i familien ledes av tidligere finalister i EY Entrepreneur Of The Year. Det nye konsernet BetonmastHæhre har 2500 ansatte og en omsetning som i 2017 vil havne over én milliard dollar.

Sverige: Johan Löf fra RaySearch Laboratories AB

RaySearch Laboratories er et medisinsk teknologiselskap stiftet i 2000. Selskapet har 210 ansatte og solgte for 398 millioner svenske kroner i 2016.

Johan Löf var 16 år da han mistet sin mor på grunn av lungekreft og har siden da dedikert sitt liv til å hjelpe kreftpasienter. Etter å ha tatt sivilingeniørutdanning fullførte han en doktorgrad om fjerning av kreftsvulster med strålebehandling på Karolinska Institutet i Stockholm. Det var her, i 1999, at han skrev ned sin forretningsplan på ett enkelt ark med en visjon om å bedre overlevelsesraten og livskvaliteten til kreftpasienter.

Dette var starten på det som i dag er RaySearch Laboratories. Selskapet er nå verdensledende innen software for strålebehandlingsterapi, som med stor grad av nøyaktighet optimaliserer strålebehandlingen for pasientene. Teknikken brukes på 2600 klinikker i mer enn 65 land. Av selskapets 210 ansatte fokuserer 120 utelukkende på forskning og utvikling. RaySearch er børsnotert på Nasdaq Stockholm. I 2016 steg netto salg med 34 prosent sammenlignet med fjoråret.

Danmark: Søren Vilby fra Micro Matic AS

Micro Matic er en ledende leverandør av dispenserutstyr til bryggerier over hele verden. Firmaet ble etablert i 1953, og dagens eiere kjøpte bedriften i 1974. Micro Matic er basert i Odense i Danmark, og har produksjon og salg over hele verden. Suksessen har vært drevet frem av en klar investeringsstrategi fra eierens modige og innovative lederskap satt i verk av administrerende direktør, Søren Vilby, og et kompetent lag av ansatte.

I de senere år har firmaet spisset sin virksomhet. De har solgt seg ut av enkelte prosjekter samtidig som de har gjort vellykkede investeringer for å øke markedsandeler og nå ut globalt. Innovasjon har vært essensielt for firmaets suksess, og investeringer i nye og innovative produkter er høyt prioritert.

Finland: Juha Vidgrén fra Ponsse Plc

Ponsse ble etablert av Juha Vidgréns far, Einari Vidgrén, i 1970. Einari oppdaget at skogmaskineriet som var å få kjøpt på markedet ikke var holdbare nok. Dermed begynte han å bygge sine egne maskiner. I dag er Ponsse en av verdens ledende produsenter av skogbrukmaskineri og en pioneer innen tømmerhøstingsløsninger.

Dypt i de finske skoger finner man Vieremä, et sted beskrevet som å være ”i midten av ingensteds” med en befolkning på kun 3700. Likevel var det fra dette tettstedet Juha Vidgrén og hans tre brødre skulle skape en global suksesshistorie.

Den første Ponsse-maskinen tålte både arktisk temperatur og tropisk hete, og snart ble Einaris slitesterke oppfinnelse bade ettertraktet og etterspurt. Fra da har selskapet hatt en eventyrlig vekst. I 2016 produserte Ponsse et rekordantall skogbrukmaskiner i hjembyen Vieremä, og deres nettverk av salg og service strekker seg over 40 land.

For mediaforespørsler, vennligst kontakt EYs nordiske PR-kontakter:

Norge: Ole Kristian Lunde, (+47) 916 69 000

Danmark: Michael Basland, (+45) 2529 3047

Sverige: Stina Gustafsson (+46) 73-355 06 31
Finland: Katriina Puro, (+358) 400 791 537

Les mer om Entrepreneur Of The Year her: