Faktor Eiendom ASA selger 84 leiligheter

Report this content

Faktor Eiendom ASA har i dag inngått en avtale om salg av 84 leiligheter. Salgspris for borettslagsleilighetene er MNOK 41, og leilighetene har en samlet fellesgjeld på ca MNOK 123. I forhold til bokført verdi per Q3 2010 medfører salget et tap på MNOK 16.

Salget omfatter alle gjenværende leiligheter på prosjektet Gystadmyra (Jessheim) og Fredriksten Brygge (Halden). Kjøper er et syndikat satt sammen og ledet av Selvaag Corporate. Handelsbanken Capital Markets har vært selskapets rådgiver i forbindelse med transaksjonen.

Per Gunnar Rymer (konsernsjef i Faktor Eiendom ASA) sier i en kommentar: ”Faktor reduserer med denne transaksjonen sin balanse ved at salgssummen i hovedsak blir brukt til nedbetaling av gjeld. Løpende kostnader reduseres ved at kostnader for fellesgjeld og øvrige driftskostnader bortfaller. Transaksjonen øker fleksibiliteten i forhold til nye prosjekter. Jeg ser på dette som et viktig steg i restruktureringen av Faktor.”

For ytterligere opplysninger, kontakt:

Per Gunnar Rymer, konsernsjef. Mobil: 907 77 627