Farstad Shipping ASA - Resultat 1. kvartal 2004

Sammendrag:

Farstad Shipping oppnådde i kvartalet en kontantstrøm på NOK 121,0 mill (NOK 178,5 mill). Driftsinntektene var på NOK 379,3 mill (NOK 307,0 mill). Resultatet etter skatt ble et underskudd på NOK 39,8 mill (overskudd NOK 91,3 mill). Resultatet er svakere enn forventet på grunn av det dårlige markedet i Nordsjøen og Østen/Australia samt valutakursutviklingen på selskapets pantegjeld. Ut fra dagens marked er vi nå mindre positive enn tidligere til utviklingen for resten av året.

RESULTAT 1. KVARTAL 2004
Farstad Shipping oppnådde i 1. kvartal driftsinntekter på NOK 379,3 mill. (NOK 307,0 mill. i 1. kvartal 2003). Driftskostnadene for perioden ble NOK 234,9 mill. (NOK 157,3 mill.). Kostnadsutviklingen skyldes bl.a. økning i selskapets flåte og selskapets administrasjon gjennom oppkjøpet av IOS. Driftsresultatet (EBIT) ble NOK 54,8 mill. (NOK 92,6 mill.) etter at avskrivninger er utgiftsført med NOK 89,6 mill. (NOK 57,1 mill.). Netto finans ble negativ med NOK 95,9 mill. (positiv med NOK 4,5 mill.).  Det er i kvartalet realisert valutagevinster med NOK 17,6 mill. (NOK 51,7 mill.), mens det er kostnadsført et urealisert valutatap på NOK 72,6 mill. (NOK 24,3 mill.) knyttet til endringer i selskapets langsiktige forpliktelser i valuta. Resultat etter skatt ble negativt med NOK 39,8 mill. (positivt NOK 91,3 mill.). Skattekostnaden ble positiv med NOK 1,3 mill. (negativ med NOK 5,8 mill.) som følge av reduksjon i balanseført utsatt skatt. Konsernets kontantstrøm*) i perioden er NOK 121,0 mill. mot NOK 178,5 mill. for samme periode i 2003.

*) Kontantstrøm er definert som resultat før skatt + avskrivinger -/+ urealisert valutagevinst/tap vedr. selskapets langsiktige forpliktelser i valuta samt egenkapital i utenlandske datterselskaper.

FINANSIERING OG KAPITALSTRUKTUR
I balansen pr. 31.03.04 utgjør rentebærende gjelds- og leasing forpliktelser til sammen NOK 3.944,9 mill. (NOK 2.543,4 mill. pr. 31.03.03). Selskapets gjeld fordeler seg med 31,5 % i USD, 21,7 % i GBP, 33,1 % i NOK, 7,3 % i AUD og 6,4 % i EURO.  Pantegjelden betjenes i stor grad av befraktningsavtaler i tilsvarende valutaer. Det er i 1. kvartal nedbetalt gjeld/ leasingforpliktelser med NOK 114,7 mill. Rentebærende omløpsmidler utgjorde NOK 610,8 mill. (NOK 716,7 mill.).

Konsernets egenkapital pr. 31.03.04 er bokført til NOK 2.018,0 mill. (NOK 2.013,2 mill.) tilsvarende NOK 51,74  (NOK 51,62) pr. aksje. Bokført egenkapitalandel er 31,6 % (41,8 %). Farstad Shipping innhenter verdianslag på selskapets tonnasje to ganger i året, ved års- og halvårsskifter.  Det er således ikke innhentet nye megleranslag pr. 31.03. Basert på de megleranslag på skipsverdiene som ble innhentet fra 3 uavhengige meglere i januar 2004 er den verdijusterte egenkapitalen pr. aksje før skatt beregnet til NOK 80,70 (NOK 91,00).  For nærmere informasjon om verdier pr. 31.12.03, vises til selskapets årsrapport for 2003.
Kvartalsregnskapet er utarbeidet etter de samme regnskapsprinsipper som årsregnskapet, og i overensstemmelse med norsk regnskapsstandard for delårsrapportering.

ENDRINGER I FLÅTE/ BESKJEFTIGELSE
Det har ikke vært endringer i flåten i perioden.

Far Scandia  og Far Saltire har begge gått til Australia for oppdrag, mens Far Grip har gått til Sør-Afrika. Lady Melinda har i hele perioden jobbet i Nigeria. Far Scout og Far Sky har hele perioden vært i spotmarkedet i Nordsjøen. Flåten i Østen/Australia hadde god beskjeftigelse i januar og februar, mens 6 skip helt eller delvis var uten oppdrag i mars.

MARKED
Etterspørselen etter supplyskip i Nordsjøen var i 1. kvartal 13 % lavere enn 1. kvartal i 2003 og 3,5 % lavere enn 4. kvartal 2003. Til tross for at antall enheter i Nordsjøen ble redusert med 7,5 % det siste året, var dette ikke nok for å opprettholde markedsbalansen. Gjennomsnittlig utnyttelsesgrad i kvartalet for den samlede Nordsjøflåten ble på ca 84 %. Gjennomsnittet for 4. kvartal 2003 var 87 %, mens den for 1. kvartal 2003 var på 88 %. For flåten i Australia/Østen har aktiviteten generelt vært fallende gjennom kvartalet.

Den betydelige flåteøkningen i markedene utenfor Nordsjøen de siste årene, har nå resultert i et overskudd på tonnasje i disse markedene som igjen har gitt et press på ratene i 1. kvartal.

Til tross for at vi ser en viss bedring i aktiviteten i Nordsjøen, forventer vi ikke at 2. kvartal skal gi den oppgang som vi tidligere har forutsatt.  Aktiviteten i andre markeder ser ut til å bedre seg i andre halvår, noe som vi tror vil slå positivt ut også for utnyttelsesgraden i Nordsjøen.  Vi forventer oss et løft i ratenivået utover sommeren, men ikke til nivåer som tidligere forventet. I Australia/Østen ser 2. kvartal ut til å bli vesentlig dårligere enn tidligere antatt. Andre markeder utvikler seg som forventet, men også her er ratenivået kommet under et visst press. Utviklingen videre vil fortsatt avhenge av hvor lang tid det tar for markedene å absorbere overskuddstonnasjen.

Aksjonærforhold
Aksjekursen har i løpet av kvartalet beveget seg mellom NOK 62,75 og NOK 73,50 og var ved utgangen av kvartalet NOK 64,00. Kursen pr. 31.03.04 gir en børsverdi på selskapet på ca. NOK 2,5 mrd. Antall aksjonærer er ca. 1.425. Utenlandske aksjonærer eier ca. 15 % av aksjene.

Adm. dir.  Terje J.K. Andersen - tlf.  90 03 05 11
Finansdir.  Torstein L. Stavseng - tlf. 91 10 70 01

Hele rapporten inklusive tabeller kan lastes ned fra følgende link: