Farstad Shipping ASA - Resultat 2. Kvartal 2004

Farstad Shipping oppnådde i kvartalet en kontantstrøm på NOK 117,0 mill (NOK 146,3 mill). Driftsinntektene var på NOK 378,6 mill (NOK 339,5 mill). Resultatet etter skatt ble et overskudd på NOK 28,5 mill (NOK 16,8 mill). Resultatet er i tråd med forventingene hensyn tatt til det svake markedet i Nordsjøen og Østen/Australia.

RESULTAT 2. KVARTAL 2004
Farstad Shipping oppnådde i 2. kvartal driftsinntekter på NOK 378,6 mill. (NOK 339,5 mill. i 2. kvartal 2003). Driftskostnadene for perioden ble NOK 227,7 mill. (NOK 180,7 mill.). Kostnadsutviklingen skyldes bl.a. økning i selskapets flåte. Driftsresultatet (EBIT) ble NOK 61,2 mill. (NOK 93,8 mill.) etter at avskrivninger er utgiftsført med NOK 89,7 mill. (NOK 65,1 mill.). Netto finans ble negativ med NOK 28,8 mill. (NOK 73,7 mill.).  Det er i kvartalet realisert valutagevinster på NOK 4,8 mill. (NOK 16,2 mill.), mens det er inntektsført en urealisert valutagevinst på NOK 5.0 mill. (tap NOK 61,1 mill.) knyttet til endringer i selskapets langsiktige forpliktelser i valuta. Resultat etter skatt ble NOK 28,5 mill. (NOK 16,8 mill.). Konsernets kontantstrøm*) i perioden er NOK 117,0 mill. mot NOK 146,3 mill. for samme periode i 2003.

RESULTAT  PR. 30.06.2004
Driftsinntektene pr. 30.06. ble NOK 757,9 mill. (NOK 646,5).  Driftskostnadene utgjorde NOK 462,7 mill. (NOK 338,0 mill.), og ordinære avskrivninger NOK 179,3 mill. (NOK 122,1 mill.). Driftsresultatet (EBIT) ble NOK 115,9 mill. (NOK 186,4 mill.).

Netto finans ble negativ med NOK 124,7 mill. (NOK 69,2 mill.) etter at det er utgiftsført urealisert valutatap med NOK 67,6 mill. (NOK 85,4 mill.). Det er i halvåret realisert valutagevinster på NOK 22,4 mill. (NOK 67,8 mill). Resultat etter skatt ble et underskudd på NOK 11,4 mill. (overskudd NOK 108,1 mill.) etter at det er utgiftsført skattekostnad på NOK 2,6 mill. (NOK 9,2 mill.). Konsernets kontantstrøm*)  for perioden er NOK 238,1  mill. mot NOK 324,8 mill. for samme periode i 2003.

*) Kontantstrøm er definert som resultat før skatt + avskrivinger -/+ urealisert valutagevinst/tap vedr. selskapets langsiktige forpliktelser i valuta samt egenkapital i utenlandske datterselskaper.

FINANSIERING OG KAPITALSTRUKTUR
I balansen pr. 30.06.04 utgjør rentebærende gjelds- og leasing forpliktelser tilsammen NOK 3.889,7 mill. (NOK 3.434,1 mill pr. 30.06.03). Selskapets gjeld fordeler seg med  31,8 % i USD, 21,3 % i GBP, 33,5 % i NOK, 6,9 % i AUD og 6,5 % i EURO.  Pantegjelden betjenes i stor grad av befraktningsavtaler i tilsvarende valutaer. Det er i 2. kvartal nedbetalt gjeld/ leasingforpliktelser med NOK 95,5 mill. Rentebærende omløpsmidler utgjorde pr. 30.06.04 NOK 536,0 mill. (NOK 579,1 mill.).

Konsernets egenkapital pr. 30.06.04 er bokført til NOK 2.046,5 mill. (NOK 2.030,0 mill.) tilsvarende NOK 52,47 (NOK 52,05) pr. aksje. Bokført egenkapital-andel er 32,9 % (35,9 %). Basert på de megleranslag på skipsverdiene (basis certepartifrie) som ble innhentet fra 3 uavhengige meglere pr. 30.06.04, er den verdijusterte egenkapitalen pr. aksje før skatt beregnet til NOK 80,28 (NOK 86,24).  Dette gir en verdijustert egenkapitalandel på 42,8 % (48,1 %). I gjennomsnitt har verdifallet på flåten vært ca. 2,3 % siden årsskiftet. For den eldste delen av flåten ligger verdifallet på 8-10 %. Markedsutsiktene og få relevante salg i annenhåndsmarkedet gjør at der er en usikkerhet ved verdianslagene, spesielt for den eldre tonnasjen.

Kvartalsregnskapet er utarbeidet etter de samme regnskapsprinsipper som årsregnskapet, og i overensstemmelse med norsk regnskapsstandard for delårsrapportering.

ENDRINGER I FLÅTE/ BESKJEFTIGELSE
Det har ikke vært endringer i flåten i perioden.

Far Scout og Far Sky har hele perioden vært i spotmarkedet i Nordsjøen. Mai og juni ga en viss økning i ratene i forhold til tidligere måneder. Far Turbot har lagt i opplag i hele perioden. I Østen/Australia har 5 skip dette kvartalet hatt lav eller ingen beskjeftigelse.

MARKED
Etterspørselen etter supplyskip i Nordsjøen var i 2. kvartal 13 % lavere enn 2. kvartal i 2003, men noe høyere enn i 1. kvartal. Til tross for at antall enheter i Nordsjøen ble redusert med med ca. 9 % det siste året, har ikke dette vært nok for å opprettholde markedsbalansen. Gjennomsnittlig utnyttelsesgrad i kvartalet for den samlede Nordsjøflåten ble på ca 87 %. Gjennomsnittet for 1. kvartal 2004 var 84 %, mens den for 2. kvartal 2003 var på 93 %. Markedet i Australia/Østen har ikke vist noen bedring gjennom kvartalet.

Den betydelige flåteøkningen i markedene utenfor Nordsjøen de siste årene, har resultert i et overskudd på tonnasje i disse markedene som igjen har gitt et press på ratene. Det er nå tegn som tyder på en viss aktivitetsøkning i disse markedene noe som må til for å absorbere overskuddstonnasjen.

Det forventes en viss bedring i aktiviteten i Nordsjøen for resten av året. Effekten av riggkonflikten på norsk sektor kan imidlertid endre dette bildet. Dersom aktiviteten i andre markeder bedrer seg i andre halvår, vil dette også være positivt for utnyttelsesgrad og ratenivå i Nordsjøen. Utviklingen inn i neste år er fortsatt avhengig av hvor lang tid det tar for markedene å absorbere overskuddstonnasjen og at det ikke skjer en vesentlig økning kontraheringsaktiviteten.

Kontraktsdekningen for flåten for 2. halvår er ca. 83% og for 2005 ca. 44%.

Aksjonærforhold
Aksjekursen har i løpet av kvartalet beveget seg mellom NOK 53,00 og NOK 66,50 og var ved utgangen av kvartalet NOK 66,50. Kursen pr. 30.06.04 gir en børsverdi på selskapet på ca. NOK 2,6 mrd. Aksjen ble notert ekskl. utbytte kr. 2,50 den 13. mai.  Antall aksjonærer er ca. 1.400. Utenlandske aksjonærer eier ca. 17 % av aksjene.

Adm. dir.  Terje J.K. Andersen - tlf.  90 03 05 11
Finansdir.  Torstein L. Stavseng - tlf. 91 10 70 01

Hele rapporten inklusive tabeller kan lastes ned fra følgende link: