• Fazer Group/

Fazer Aito produkter er nå tilgjengelig i Norge – Melkefrie alternativer til matlaging og desserter

Den nordiske matvareprodusenten Fazer introduserer Fazer Aito – en havrebasert produktfamilie med melkefrie alternativer til drikke, matlaging og snacks. Nå er tre av de smakfulle, lett anvendelige produktene tilgjengelige også i Norge.

Fazer Aito-familien består av melkefrie drikker, matlagingsprodukter og snacks, laget av den nordiske supermaten havre. De første Aito-produktene ble lansert i Finland i 2017, og i dag består produktfamilien av nesten 30 ulike produkter.

Fazer Aito Oat Custard Vanilla er en melke- og glutenfri vaniljekrem som passer til alle typer desserter. Kremen er fyldig og smakfull, og kan brukes som den er til smuldrepaier og eplepaier – men du kan også piske den til en herlig, luftig krem når det trengs.

Fazer Aito Oat Cuisine er en serie med melke- og glutenfrie matlagingsprodukter som kan brukes i for eksempel pastasauser og supper på samme måte som matfløte. Serien består i Norge av disse to smakene: Pepper og Roasted Onion

– Fazer Aito er en serie produkter som passer for alle – uansett om du følger et melkefritt kosthold eller en vegansk diett, eller ønsker å ta bærekraftige og sunne valg i hverdagen. Styrken i produktene våre kommer fra de nordiske havreåkrene, og målet vårt er å gi folk flere bærekraftige og praktiske produkter å fylle handlevognen sin med. På den måten kan vi bevare den fantastiske naturen vår for fremtidige generasjoner på en bedre måte, sier Brand and Category Director for Fazer Lifestyle Foods, Susanna Kallio. – Fazer Aito har lyttet til forbrukerne, og laget produkter etter deres ønsker. Vi ønsker å tilby produkter som er allsidige, enkle å bruke og – selvfølgelig – velsmakende.

– Forbrukere forventer kvalitet og bærekraft. Interessen for plantebasert mat vokser raskt, og vi er veldig glad for å kunne introdusere Fazer Aito for det norske markedet, sier Stein Andersen, Country Manager for Fazer Lifestyle Foods i Norge. – Sortimentet vårt skiller seg ut ved at det er helt melkefritt, glutenfritt og vegansk.

Alle Fazer Aito-produktene produseres i Finland og Sverige, med minimal påvirkning på miljøet. Produktene blir laget ved hjelp av fornybar biogass ved den moderne fabrikken vår i Koria i Finland. Ingenting går til spille i produksjonsprosessen. Avfall blir gjenbrukt som biogass eller resirkulert på andre måter som støtter opp under en mer sirkulær drift. Alle produktene pakkes i kartonger av miljøvennlig papp som er enkle å gjenvinne.

Sammen med bærekraft, er helse og sunnhet store, internasjonale trender blant forbrukere, og supermaten havre blir stadig mer populær over hele verden. Nordisk havre er av topp kvalitet og regnes som den beste i verden, takket være de spesielle vekstforholdene som ikke finnes andre steder på jorden – med den rene naturen, de lange vintrene og de lyse somrene.

Produktinformasjon

Aito Whippable Oat Custard Vanilla, 250 ml, er en havrebasert, piskbar vaniljekrem uten verken melk, laktose eller gluten. Oat Vanilla Custard vaniljekrem passer like godt til baking og i desserter, som til paier og på pannekaker. Du kan bruke den som den er, eller piske den for å gi desserten en luftig og smakfull touch.

Fazer Aito Oat Cuisine er en serie havrebaserte produkter til matlaging, uten både melk og gluten. Produktene kan varmes – prøv dem i for eksempel supper og pastasauser.

Fazer Aito Oat Cuisine Roasted Onion, 250 ml, er et melke- og glutenfritt havreprodukt som passer til matlaging – med et smakfullt hint av stekt løk. Prøv Oat Cuisine Roasted Onion for å piffe opp smaken i en av pastarettene, suppene eller sausene du liker best.​

Fazer Aito Oat Cuisine Pepper, 250 ml, er et melke- og glutenfritt havreprodukt som passer til matlaging – med en smak av hvit, svart og grønn pepper. Tilsett Oat Cuisine Pepper i hvilken som helst av favorittrettene dine.Produktene fra Fazer Aito er tilgjengelige i Coop, SPAR, BUNNPRIS og MENY fra og med uke 38.

RESEPT: SMULDREPAI MED FRUKT

Denne klassiske høstfavoritten er vidunderlig enkel å lage! Alle høstens frukter kan brukes. Aito Whippable Oat Vanilla Custard vaniljesaus smaker nydelig til.

INGREDIENSER

600 g plommer
80 g / ca. 1 dl frossen rips eller tranebær
2 dl havremel
40 g / ca. 1 dl valnøtter (eller andre nøtter)
1 dl kokossukker
0,5 dl hvetemel (eller glutenfritt mel)
1 ts ceylonkanel
¼ ts salt
0,5 dl kokosolje, romtemperert

Garnityr: Fazer Aito Whippable Oat Vanilla Custard

Forvarm ovnen til 200 °C. Del plommene i to eller fire. Legg plommer og bær i en ildfast form og bak i 10 minutter. Hakk valnøttene. Bland sammen havremel, mel, nøtter og krydder. Tilsett kokosolje og arbeid sammen til en smuldrete deig. Fordel deigen over den bakte frukten, og stek i ovn i 15 minutter eller til paien har fått en pen, gyllen farge på toppen. Spis den varm eller med Fazer Aito Whippable Oat Vanilla Custard vaniljesaus.

Tilleggsinformasjon:

Stein Andersen, Country Manager, Fazer Lifestyle Foods Norge
stein.andersen@fazer.com Tlf.: +47 928 63 085

Susanna Kallio, Director, Brand and Category Non Dairy, Fazer Lifestyle Foods
susanna.kallio@fazer.com, Tlf.: +358 40 546 2885

Bilder til redaksjonelt bruk: https://fast.fazer.com/l/DRRssSKL8RLn

Fazer Aito
Fazer Aito er en produktfamilie med havrebaserte alternativer til drikke, matlaging og snacks. Alle produktene fra Fazer Aito lages av nordisk havre, med minimal påvirkning på miljøet. www.fazeraito.no

Fazer-konsernet

Med fokus på gode matopplevelser, legger Fazer til rette for å nyte dagens beste øyeblikk. I 1891 åpnet den unge Karl Fazer sitt første konditori. Han ønsket å skape mat med mening, og hadde en lidenskap for å skape øyeblikk av glede for alle mennesker rundt seg. Fazer former fremtidens smaker, tradisjoner og matopplevelser – som er forankret i vår unike arv og basert på dyp forbrukerinnsikt. Vi utarbeider innovasjoner som skaper bærekraftige matløsninger for fremtiden. Vårt fokus på raske forbrukervarer (FMCG) og en virksomhet som retter seg direkte til forbruker, gjør Fazer til et moderne bærekraftig matfirma med en felles retning. Konsernet har virksomhet i ni land, og eksporterer til omtrent 40 land. Fazers virksomhet følger etiske prinsipper basert på konsernets verdier og FNs Global Compact-initiativ.

Tags:

Sitater