Fazer lanserer nordisk Havreris – godt for både kroppen og kloden

Klimahensyn er viktigere enn noensinne, og etterspørselen etter plantebaserte og bærekraftige produkter øker. Fazer lanserer et nytt og innovativt produkt på det norske markedet; Havreris. Produksjon i Norden gjør Havreris til et mer klimasmart alternativ til hvit ris, og Havreris har kun en sjettedels belastning på klimaet* sammenlignet med ris fra Østen. I tillegg er det sunnere med et høyere næringsinnhold og mer kostfiber.

Fazers ambisjon er å bli en ledende aktør innen plantebasert mat i Norden. Nå lanseres en unik og jordnær verdensnyhet på det norske markedet – Havreris. Produktet er helt i tråd med trender som er i ferd med å endre hvordan vi ser på mat og den økende interessen for plantebaserte dagligvarer.

— Vår nyeste havreinnovasjon Havreris har mange fordeler sammenlignet med ris som importeres fra Østen. Havreris har en sjettedel av klimabelastningen og er sunnere siden det har et betydelig høyere næringsinnhold enn hvit vit ris.  I tillegg smaker Havreris veldig godt og har en naturlig tyggemotstand, og er derfor et sterkt alternativ i et moderne og lettvint kosthold, sier Stein Andersen, Country Director for Fazer i Norge.

Havreris har 67 prosent mer protein, 7,5 ganger mer kostfiber, inneholder flerumettede fettsyrer og har 26 prosent færre karbohydrater enn vanlig matris. Dessuten går det raskt å tilberede med en koketid på 13 minutter.

Havre er en allsidig korntype og et godt tilskudd i en sunn og balansert kost. Havreris har et bredt bruksområde i både varme og kalde retter. Det kan brukes i alt fra risotto, grøt og salat, til sushi eller som tilbehør til kjøtt eller fisk. Det kan også brukes til å lage pesto, desserter og bakst.

Smaken er mild med fyldig karakter, og tyggemotstanden er herlig. Den unike Havrerisen består av hele havrekjerner som har blitt dampet og polert for å få en kort koketid. Prosessen er skånsom og gjør at Havrerisen beholder havrekjernens næringsinnhold.

Havren som brukes i Havrerisen dyrkes i Norden i nærheten av Fazers møller i Sverige og Finland. Havre er mild, snill mot magen og rik på vitaminer og mineraler som jern, magnesium, zink, fosfor og kalsium.

Fazer Havreris lanseres i uke 38, og er tilgjengelig på Coop, Meny, Bunnpris og for storhusholdning. Anbefalt utsalgspris i butikk er 39,90 for 1 kg. Holdbarhetstid er ett år.

Fazer Havreris står i samme butikkhylle som annen ris.

*
Kilde: Eurofins analyserapport Havre pol 2019-09-09, Sveriges Livsmedelsverk næringsinnhold ris langkornet ukokt

Kilde: Rise klimadatabase for dagligvarer v 1.5.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Stein Andersen, Country Manager Fazer Norway
Tlf: +47 928 63 085

Fazer-konsernet

Med fokus på gode matopplevelser, legger Fazer til rette for å nyte dagens beste øyeblikk. I 1891 åpnet den unge Karl Fazer sitt første konditori. Han ønsket å skape mat med mening, og hadde en lidenskap for å skape øyeblikk av glede for alle mennesker rundt seg. Fazer former fremtidens smaker, tradisjoner og matopplevelser – som er forankret i vår unike arv og basert på dyp forbrukerinnsikt. Vi utarbeider innovasjoner som skaper bærekraftige matløsninger for fremtiden. Vårt fokus på raske forbrukervarer (FMCG) og en virksomhet som retter seg direkte til forbruker, gjør Fazer til et moderne bærekraftig matfirma med en felles retning. Konsernet har virksomhet i ni land, og eksporterer til omtrent 40 land. Fazers virksomhet følger etiske prinsipper basert på konsernets verdier og FNs Global Compact-initiativ.

Sitater

Stein Andersen, Country Director for Fazer i Norge.