Fazers Dumle-slikkepinne tilbake i Dumle-familien

I fjor varslet Fazer at produksjonen av Dumle-slikkepinnen opphører. Meldingen ble møtt med reaksjoner fra forbrukere. Slikkepinnen er et populært produkt som har vært på markedet i over 60 år. Etter et dedikert arbeid siden den gang er det funnet en produksjonsløsning og Dumle-slikkepinnen skal nå relanseres i løpet av året i alle nordiske markeder.

I fjor kunngjorde Fazer at produksjonen av Dumles klassiske flate melkesjokoladebelagte slikkepinne ville opphøre. I forbindelse med dette informerte Fazer at de også jobber med en løsning for å kunne produsere den klassiske Dumle-slikkepinnen i fremtiden.

– Den gang var det ingen løsning på hvordan vi kunne fortsette produksjonen av Dumle-slikkepinnen og det eneste alternativet var å stoppe produksjonen da maskinen krevde stadig flere reparasjoner. Men vår innsats og arbeidet med å finne en ny løsning har fortsatt siden da, og som følge av reaksjoner fra Dumle-fansen på at slikkepinnen ble fjernet fra butikkhyllene ble prosessen fremskyndet. Vi har nå klart å finne den nødvendige kompetansen som kreves for å forlenge levetiden til maskinen, og etter dedikert innsats kan vi sikre den unike smaken og konsistensen som Dumle-slikkepinnen er kjent for. Det er nå med stor glede vi kan informerer alle forbrukere som tatt kontakt med oss at den kjære Dumle-slikkepinnen endelig er tilbake i Dumle-familien igjen, sier Stein Andersen, Country Manager, Fazer Norway.

Den første flate Dumle-slikkepinnen ble laget i 1945

Dumle har sine røtter i Sverige, hvor selskapet Mazetti i 1945 produserte den første flate slikkepinnen som i 1960 fikk navnet Dumle. Fazer kjøpte Mazetti i 1975 og Dumle ble en del av Fazers merkevareportefølje. Merket ble betydelig på 80-tallet med lanseringen av Dumlekaramellen.

I dag er Dumle et av de mest populære karamellmerkene i Norden. Dumle selges i over 30 land rundt om i verden.

Lanseringstidspunkt vil variere i de nordiske landene

Lanseringsdatoen vil variere i de nordiske landene i løpet av året. I Norge vil du kunne finne Dumle-slikkepinnen i butikkhyllen fra mai.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Stein Andersen, Country Manager, Fazer Norge, 92 86 30 85

Fazer-konsernet

Med fokus på matopplevelser gjør Fazer det mulig å nyte dagens beste øyeblikk. I 1891 åpnet den unge Karl Fazer sitt første konditori, med misjonen om å skape mat med mening – og en lidenskap for å skape øyeblikk av glede for alle menneskene rundt seg. I henhold til sin visjon For Perfect Days former Fazer fremtidens smaker, tradisjoner og matopplevelser. Forankret i vår unike arv og basert på dyp forbrukerinnsikt, fokuserer vi på innovasjoner for å skape bærekraftige matløsninger for fremtiden. Vi vil at folk skal oppleve den nordiske magien vi skaper. Fazer fokuserer på raskt bevegelige forbrukerprodukter, har virksomhet i åtte land og eksporterer til rundt 40 land. Fazer-konsernet hadde i 2020 en omsetning på l 1,1 milliarder euro og antall ansatte var nesten 8 500. Fazers virksomhet følger etiske prinsipper basert på konsernets verdier og FNs Global Compact-initiativ.

Tags: