Slutten på en æra - produksjonen av Fazer Dumle Lollipop opphører

I mer enn 60 år har forbrukerne kunnet nyte den elskede Fazer Dumle Lollipopen. Produksjonen av lollipop slutter i mars 2021, da den tekniske levetiden på den nåværende produksjonslinjen når sin slutt.

I mars 2021 vil produksjonen av den klassiske flate Dumle lolipop, dekket med melkesjokolade opphøre. Den nåværende produksjonslinjen er gammel, og det har derfor blitt vanskelig å vedlikeholde og reparere den de siste årene.

– For oss på Fazer er kvalitet sentralt. Vi har prøvd å finne en løsning for å fortsette produksjonen på en effektiv og bærekraftig måte, men dessverre er det ikke lenger mulig. Vi har kommet til den konklusjonen at det ikke er identifisert noe levedyktig alternativ til den nåværende produksjonslinjen. Håndverket så vel som oppskriften er like unikt som selve slikkepinnen og derfor vanskelig å erstatte med dagens moderne teknologi, sier Stein Andersen, Country Manager, Fazer Norge.

Fazer jobber med en løsning for å kunne produsere en ny versjon av den klassiske Dumle Lollipop i fremtiden

– Vi vet at lollipop er et elsket produkt av mange forbrukere, og vi jobber hardt med vårt utvalg av Dumle-produkter. Vi vil fortsette arbeidet med å utvikle og finne en måte å produsere en slikkepinne igjen i fremtiden, fortsetter Stein Andersen.

Den første flate slikkepinnen ble produsert i 1945

Dumle har sine røtter i Sverige hvor Mazetti-selskapet i 1945 produserte den første flate lollipop som fikk navnet Dumle i 1960. Fazer kjøpte Mazetti i 1975 og Dumle ble en del av Fazers merkevareportefølje. Merket ble betydelig på 80-tallet med introduksjonen av den nå berømte Dumle Toffee Caramel produsert i Fazer-fabrikken i Finland.

Dumles unike gjenkjennelige smak er det merket er kjent for. Det er en kombinasjon av seig karamell dekket med deilig melkesjokolade.

Den unike smaken av Dumle sørget for at den raskt ble det mest populære karamellmerket i Norden, et populært ikon i hjemmemarkeder så vel som internasjonalt. Dumle selges i over 30 markeder over hele verden.

Bilder: fast.fazer.com – Public Image Bank – Media_Press – Sweden – Dumleklubban

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Stein AndersenCountry Director Fazer Lifestyle Foods & Fazer Confectionary Norway
Mobile +47 92863085, stein.andersen@fazer.com

Fazer Group

Fazer, The Food Experience Company, enables people to enjoy the best moments of their day. In 1891, the young Karl Fazer opened his first café with a mission to make food with a purpose – and a passion to create moments of joy for all the people around him. Shaping the next tastes, traditions and food experiences, Fazer’s vision is Towards Perfect Days. Fazer wants people to experience the Northern Magic it creates and builds on its strong heritage, consumer first approach and innovations to create the sustainable food solutions of the future. The Group focuses on fast-moving consumer goods, operates in eight countries and exports to around 40 countries. In 2020, Fazer Group had net sales of 1.1 billion euros and almost 8,500 employees. Fazer’s operations comply with ethical principles that are based on the Group’s values and the UN Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Tags:

Sitater