- Overgang til moderne drikkevareemballasje kan kutte norske klimautslipp med 22 400 tonn CO2 pr år

Report this content

Overgang fra dagens gjenfyllbare flasker til gjenvinnbar drikkevareemballasje vil være meget god klimapolitikk, og god samfunnsøkonomi. Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Rapporten viser at dagens omfattende lastebiltransport av tomflasker gir nær dobbelt så høye CO2-utslipp som nødvendig. Tomflasketransporten er også svært dyr i tillegg til at den diskriminerer drikkevareprodusenter og forbrukere i distriktene.

- Rapporten viser at tiden nå er overmoden for å innføre et nytt og mer miljøvennlig retursystem for drikkevareemballasje i Norge, sier Jan Audun Larsen, logistikksjef ved Lerum Fabrikker AS . – Det er helt uakseptabelt at avgiftssystemet for flasker og bokser belønner det flaskesystemet som er verst for miljøet og klimaet, sier Jan Audun Larsen. Regjeringen slo allerede i fjor fast at gjenfyllbare flasker ikke er mer miljøvennlig enn moderne gjenvinningsemballasje, og at dagens ”straffeavgift” på gjenvinningsflasker ikke har noen miljøbegrunnelse. Den nye studien fra TØI viser at når det gjelder transport er gjenvinningsemballasje overlegent best, både for miljø og samfunnsøkonomi. Det å erstatte dagens pantesystem for gjenfyllbare flasker med et pantesystem for gjenvinnbare engangsflasker og bokser, vil etter TØIs nye beregninger redusere norske klimautslipp med hele 22 400 tonn CO2 pr år. Det tilsvarer de samlede CO2-utslippene fra 8 500 norske husstander, eller 17 000 nordmenn. Samfunnets kostnader ved transport av slikt tomgods vil halveres fra over en milliard kroner til om lag en halv milliard kroner. Kostnadene vil reduseres over hele landet men mest i distriktene, hvor transportbehovet er størst. Eksempelvis vil kostnadene ved returtransport i Nord-Norge kunne reduseres fra 2,71 kr pr liter drikkevare med dagens gjenfyllbare flasker, til bare 1,07 kr pr liter med pressede, gjenvinnbare flasker. Årsaken til reduksjonen er at det kreves langt mindre transportkapasitet til å frakte flasker og bokser som skal gjenvinnes, fordi disse kan presses før transport. Det kan ikke dagens gjenfyllbare flasker, som krever stor plass og mange ekstra lastebillass. Redusert lastebiltransport vil i tillegg til klimagevinsten, gi mindre støy og lokal forurensing langs vegene, mindre slitasje og belastning på vegnettet og færre trafikkulykker. For kommentarer fra Fellesalliansen mot Grunnavgiften: Jan Audun Larsen, tlf 57 62 80 08 / 91146263 Fra Dagligvarehandelens Miljø- og Emballasjeforum: Kjell Olav Maldum, Mobil: 909 63 999 / Tlf: 22 34 87 89 Rapporten er utført som del av et prosjekt finansiert av Norges forskingsråd, Dagligvarehandelens Miljø- og emballasjeforum, Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon og enkeltbedrifter innenfor drikkevareproduksjon og dagligvarehandel. Målet med prosjektet er å bestemme det mest miljøvennlige og kostnadseffektive systemet for returtransport av drikkevareemballasje fra butikker til produsent og gjenvinner. Prosjektleder ved Transportøkonomisk Institutt har vært Olav Eidhammer.