Bønder bisto med vårdugnaden

Report this content

Denne helgen inntok bøndene by´n og hjalp drammensere med vårdugnaden. – Jeg er så fornøyd at jeg ikke har ord, sa Kari Letmolie som fikk mer hjelp enn hun hadde bedt om.

Det å bruke fritiden til spadetak, raking og klipping er for mange ikke det som står høyest på listen. Det er heller ikke alltid så lett å få alt gjennomført ettersom folk mangler både tid, kunnskap og kompetanse. Felleskjøpet Agri bestemte seg derfor for å sende noen allsidige bønder til Drammen for å hjelpe til med vårdugnaden og de siste ukene har drammensere kunnet bestille en bonde gjennom Felleskjøpet Agri sin Facebook-side. Fem dugnader ble gjennomført, og to heldige som fikk besøk av bønder var Kari Letmolie og Brannposten Naturbarnehage.

Kapping av trær, sandkasser og beskjæring av busker

Kari Letmolie ønsket i utgangspunktet bare å dele opp et tre som allerede var hugget ned og få det vekk fra plenen. Men da tre bønder og regionssjefen i Felleskjøpet Agri,
Thor Haraldseth, banket på døra hjalp de både med det opprinnelige ønsket og en rekke andre ting som å fjerne en hekk, en busk, dra opp en stor rot og fjerne deler av en gammel port.

– Jeg er så fornøyd at jeg ikke har ord. Topp å få så flotte bønder på besøk, sier hun fornøyd og gir bøndene varme klemmer som takk.

Barnehagen Brannposten Naturbarnehage var også blant de heldige som fikk hjelp denne helgen. Her fikk de gledet barna med ny sand i sandkassen, fargerike blomsterbed, planting av grønnsaker, beskjæring av syrinbusker og fjerning av stener.
– Da vi kjørte traktorkortesjen til barnehagen kjente jeg på stoltheten som bondeyrket gir meg, sier Trygve Bjørge som også er fagkonsulent i Felleskjøpet Agri.

Han kastet seg raskt over spaden og er glad for å kunne være en del av et slikt allmennyttig tiltak. Med sine vel 38 år i Felleskjøpet Agri har han tatt i et tak før.

– Bønder er en allsidig yrkesgruppe som kan brukes til det meste. Jeg mener det er viktig å lære barna om matens plass i næringen og at bøndene opprettholder den slik at man kan overleve. Han sier videre at det var ekstra artig å gjøre det pent i en barnehage.

Bønder i by´n

Det var ingen tvil om at de lokale bøndene var fornøyde med dugnaden og den responsen de mottok. Det er morsomt å være bønder i byen sier Torill Helgerud.

–  I dag fikk vi inntatt byen med både kortesje av traktorer, planter, sand, jord, kunnskap og kraftige never. Når folk på gata stoppet opp og lurte på hva som foregikk unnskyldte vi oss med å fortelle at vi er bønder i by´n.
Det er ekstra morsomt å være bonde på en dag som dette, vi har fått både vafler og kaffe i tillegg til å kunne spre glede og ta i et tak for samfunnet rundt oss fortsetter bonden Wiggo Andersen.

Reklamefilmen ble virkelig

Dugnaden er inspirert av Felleskjøpet Agri sin prisbelønte reklamefilm som vant Gullfisken i fjor. Reklamefilmen fikk hele 48 % av stemmene. – Etter reklamefilmen kom ble vi ikke oppfattet som bare ”en gjeng med bønder”, men noen som tar i et tak og hjelper til, jeg føler at vi ble løftet fram, sier bonden Ole Gulliksrud. Kampanjen ”Bestill en bonde” gjennomføres for å vise allsidigheten til norske bønder.

Felleskjøpet Agri fikk selvfølgelig ikke hjulpet alle som har bestilt en bonde på Facebook-siden, men de er glade for å ha gjennomført i alt fem dugnader og avsluttet det hele med et smil og kraftige nevetak.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Trond Østby, markedssjef, mobil 908 49 736
Johannes Fjose Berg , rådgiver, mobil 474 09 206 (vedrørende bilder)

Om Felleskjøpet Agri

Felleskjøpet har en omsetning på 11 milliarder og 2500 ansatte. Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler til norsk landbruk og har i underkant av 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 43 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. I tillegg arbeider selskapet for å bedre bondens rammevilkår. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.