Är du årets Female Leader Engineer?

Namn: Tina Runesson
År som FFLA-finalist: 2012
Utbildning: Design och Produktframtagning med inriktning Industriell Design
Nuvarande tjänst: Utvecklingsingenjör på Scania. Ansvarar för att ta fram diagnos och felsökningsstöd för Scanias motorer som drivs på alternativa bränslen.
Dold talang: Vågar försöka även när jag inte vet om jag kan.

Varför sökte du till FFLA?
Jag hade hört om tävlingen redan när jag började på KTH och tyckte det lät väldigt spännande.

Vad tror du var din starkaste merit för att bli uttagen till finalist?
Ett starkt teknikintresse som lyser igenom i de projekt jag varit med och drivit.

Vad är ditt bästa ansökningstips?
Ansök! Skickar du ingen ansökan blir det svårt att vinna och alltid lär man sig något på vägen.

Vad fick du ut av FFLA, hur har du användning av det i ditt liv idag?
Jag insåg att jag kunde göra mycket mer än det som rymdes i mallen för min utbildning. Utan FFLA hade jag nog inte vågat tacka ja till den tjänsten jag har idag.

Berätta om ett häftigt projekt du gjorde under studietiden:
Jag var med i projektet KTH Eco Cars. Vi byggde ett nytt chassi och kaross till fordonet Sleipner som hade som uppgift att köra så långt som möjligt på 1 liter bränsle. Vi skötte allt från marknadsföring till sponsring och körde sedan ned båda Eco Cars fordonen till Tyskland där tävlingen var. Då jag var minst i gruppen fick jag äran att köra Sleipner, det finns inget som slår känslan av när vi efter flera försök äntligen tog oss runt våra 8 varv på banan med ett nytt KTH rekord.

Du spenderade en sommar i Kina också?
Ja, jag spenderade 2 månader av mitt sommarlov i Kina varav 5 veckor var praktik på ett kinesiskt företag som bland annat tillverkar mjukglassmaskiner. Att få provsmaka nya glassmaker varje dag var i sig något man bara kunnat drömma om som barn men jag lärde mig också om hur olika arbetskulturer kan vara runt om i världen; något som jag har användning av på Scania, som är ett stort internationellt bolag.

Tags: