- Dagens lovverk ikke til hinder for omstillingsprosesser

Report this content

Oslo, 20. februar 2004 - Dagens lovverk ikke til hinder for omstillingsprosesser - Finansnæringen har de siste årene vært gjennom utallige omstillingsprosesser uten at dagens lovverk har vært til hinder for det. At flertallet i Arbeidslivslovutvalget ønsker å fjerne en rekke opparbeidede rettigheter i tro på at slike prosesser lettere skal kunne gjennomføres, er for meg helt uakseptabelt, sier Finansforbundets leder, Jorunn Berland, i en kommentar til innstillingen som ble overlevert arbeids- og administrasjonsministeren i dag. Finansforbundet har 36 000 medlemmer og er tilsluttet YS. Stillingsvern - Finansforbundet kan ikke akseptere en svekkelse av stillingsvernet i norsk rett, fortsetter hun. - Reglene om stillingsvern er viktige i et arbeidsliv hvor behovet for jobbtrygghet er økende. Berland hevder at dagens regelverk gir en vid nok adgang for arbeidsgiverne til midlertidig tilsetting, men at arbeidsgiverne ikke bruker de mulighetene som faktisk er der. - Når disse mulighetene ikke brukes er det vanskelig å se behovet for en videre adgang, sier hun. Et annet viktig prinsipp for Finansforbundet er retten til å stå i stilling ved oppsigelse. Forbundet kan ikke godta at denne retten blir svekket; den garanterer en reell mulighet for en oppsagt til å prøve rettmessigheten av en oppsigelse. Finansforbundets leder har flere ankepunkter mot den ferske innstillingen: - For ansatte i finansnæringen er det også viktig at fortrinnsrett til ny stilling ved oppsigelse pga. arbeidsmangel må utvides til ikke bare å gjelde den virksomhet vedkommende har jobbet i, men hele konsernet dersom virksomheten er en del av dette, sier Jorunn Berland. Virksomhetsoverdragelse Når det gjelder bestemmelsene knyttet til virksomhetsoverdragelse peker forbundslederen på at dette er viktige regler for forbundets medlemmer, og for vernet av ansattes og deres rettigheter ved eventuell outsourcing, innkontraktering m.v. Hun trekker fram to forhold: - Finansforbundet er positiv til forslaget om at tariffavtalen som sådan overføres til ny innehaver ved virksomhetsoverdragelse. Vi støtter forslaget om å lovfeste en videreføring av pensjonsrettigheter i slike situasjoner og vil arbeide aktivt for at ytelsesnivået på disse ikke svekkes. Kontaktpersoner: Forbundsleder Jorunn Berland, mobilnr. 924 44 889 Advokat Pål Behrens, mobilnr. 900 89 554 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/20/20040220BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/20/20040220BIT00180/wkr0002.pdf