ARBEIDSGIVERNE HAR SKYLDA!

Det er arbeidsgiverne i finansnæringen som har ansvaret for at finans-Norge kan bli stengt førstkommende mandag, sier forbundsleder Jorunn Berland i Finansforbundet. - De har varslet lock-out for 15 000 av våre medlemmer og velger selv å stenge BBS, bankene og forsikringsselskapene. Det er årsaken til at mange kunder kan komme i en vanskelig situasjon i neste uke, sier hun.

Finansforbundet tar ikke ansvaret for at finans-Norge kan bli stengt. 6020 medlemmer i forsikring har vært i streik fra 1. juni, mens opptrappingsplanen fra 12. juni kun omfatter 1573 medlemmer i Terra-bankene. Bakgrunnen for konflikten er at Finansforbundet krever forhandlingsrett på tjenestepensjoner og personalforsikringer for de ansatte. – Arbeidsgiverne i bank og forsikring står fast ved at de ensidig skal kunne endre disse ordningene når de selv vil. Det kan vi ikke godta. Vi vil ha innflytelse på våre tjenestepensjoner og personalforsikringer og krever derfor tariffesting av disse ordningene, sier Berland.