ENIGHET I OPPGJØRET FOR FINANSANSATTE: Minst kr. 1950,- til alle; halvparten får 3900,-

Finansforbundet og Finansnæringens Arbeidsgiverforening (FA) kom
kl. 13.00 i dag til enighet om et anbefalt forslag i mellomoppgjøret. Resultatet innebærer et generelt tillegg på kr. 1950,- på alle trinn i lønnsregulativet til finansansatte pr. 1.5.09. Ansatte med inntekt under kr. 375 000 vil få et ekstra tillegg på kr. 1950,-. Avtalen har en klausul om at de lokale parter helt eller delvis kan avtale bortfall eller utsettelse av det generelle tillegget på bakgrunn av bedriftenes økonomiske situasjon.

- Fra Finansforbundets side har det vært viktig å sikre lønnstillegg til alle. Det er ivaretatt. Forbundsleder Jorunn Berland er imidlertid ikke fornøyd med resultatet av årets oppgjør.

- Vi opplevde denne gang at arbeidsgiverne ikke var villige til å se på dette som et selvstendig oppgjør, men at de var livredde for å komme med et resultat som skilte seg ut fra det andre har oppnådd.

Hun reagerer også på at FA brukte den samfunnsøkonomiske krisen som grunn for ikke å diskutere det handlingsrommet som vi mener finnes i næringen.
- Til tross for usikre tider i Norge ser vi at store deler av finansnæringen har gode driftsresultater å vise til, sier hun.

- Dette resultatet var det som var mulig å få til i det sentrale oppgjøret i år. Vi vil nå støtte våre tillitsvalgte i å legge press på den enkelte bedrift i de lokale lønnsforhandlingene, avslutter Berland.

Forhandlingene omfatter 23 500 ansatte i finansnæringen. Finansforbundets styre skal ta stilling til det anbefalte forslaget i et møte 14. mai.

Tags: