Finansforbundet varsler punktstreik: FARE FOR STREIK I FORSIKRING 1. JUNI

Det er fare for streik i forsikring fra 1. juni. I et brev til Riksmeklingsmannen har Finansforbundet varslet plassoppsigelse for 6020 medlemmer i forsikringsselskaper med virkning fra 1. juni i år. – Vi har i første omgang valgt å si opp plassene til våre medlemmer i forsikring. Det er fordi vi først og fremst ønsker å ramme arbeidsgiverne og å begrense ulempene for folk flest, sier forbundsleder Jorunn Berland.

Brudd i forhandlingene Det var onsdag kveld at forhandlingene mellom Finansforbundet og Finansnæringens Arbeidsgiverforening (FA) brøt sammen. Finansforbundet ble møtt med en total avvisning av sitt hovedkrav; tariffesting av tjenestepensjoner og personalforsikringer for de ansatte. De finansansattes fagforbund valgte derfor å bryte forhandlingene. – Arbeidsgivere i bank og forsikring står fast ved at de ensidig skal kunne endre disse ordningene når de selv vil. Det kan vi ikke godta. Vi vil ha innflytelse på våre tjenestepensjoner og personalforsikringer og krever derfor tariffesting av disse ordningene, sier Berland.