La ansattefondene leve

- La ansattefondene leve Finansforbundets landsmøte krever at Finansdepartementet avklarer skatteposisjonen for ansattefond, som er opprettet for å sikre en rettferdig fordeling av verdiskapning og et langsiktig og stabilt nasjonalt eierskap i finansnæringen. Dette kommer frem i en resolusjon vedtatt på Finansforbundets landsmøte som finner sted i disse dager. Mange bedrifter i finansnæringen har opprettet såkalte ansattefond hvor styrene tilfører fondene midler, slik at fondene kan kjøpe aksjer i bedriften. Avkastningen av fondene og eierandelene i fondene tilfaller den enkelte ansatte når vedkommende slutter i bedriften. Ordningen er lik for alle ansatte og kan sees som et supplement eller alternativ til bonuser. Denne ordningen hadde vært attraktiv og fornuftig for bedriftene, samfunnet og de ansatte hvis politikerne hadde ønsket å legge forholdene til rette. Ingenting tyder på at en slik vilje er tilstede. I løpet av de siste årene har Finansforbundet sett at stadig flere bedrifter enten oppløser eller fryser ansattefondene. Dette innebærer at arbeidstakerne får en mindre andel av verdiskapingen i bedriftene, og at norsk finansnæring mister en langsiktig og nasjonal eier. Finansforbundet krever at Finansdepartementet snarest tar tak i saken og fremmer et forslag for Stortinget som muliggjør fortsatt sterke og attraktive ansattefond! Kontaktperson: Forbundsleder Jorunn Berland, mobil: 92444889 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00060/wkr0002.pdf